SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2013

Měřicí vůz ETCS AŽD Praha
V roce 2011 odkoupila společnost AŽD Praha od ČD motorový vůz 851.026 za účelem přestavby na měřicí vůz ETCS. ETCS L2 (European Train Control System - evropský vlakový zabezpečovačovací systém, L2 - řízení jízdy vlaků z radioblokové centrály bez nutnosti využívání pevných návěstidel) je v současnosti nově budován na síti SŽDC a dodavatelem traťové části je právě firma AŽD. Rekonstrukci samotného vozu provedla firma CZ LOKO ve svém závodě v České Třebové. Po ukončení přestavby byl vůz přeznačen jako speciální vozidlo dle TSI na 99 54 9165 001-7.
Jistou zajímavostí při zrodu vozidla byla v září 2012 vyhlášená soutěž na nové barevné řešení skříně vozu, jejíž podmínkou bylo využití modré nebo žluté firemní barvy. Vítězem se stalo Outsourcingové centrum GSA Brno. Samotný modrý podkladový nátěr byl realizován pomocí polyuretanových barev, zbývající grafické prvky pak nalepovacími fóliemi.
Při rekonstrukci motorového vozu došlo k výměně stávajícího spalovacího motoru ČKD KS 12 V 170 DR za motor Caterpillar C 27, nastavený na výkon 630 kW. Ten pohání přes pružnou spojku a kloubový hřídel stávající hydrodynamickou převodovku ČKD H750 s nově řešeným kapalinovým chlazením. Chlazení motoru je řešeno novým chladičem, zastavěným v původním prostoru. Chlazení zajišťují ventilátory s hydrostatickým pohonem. Nadřazené řízení vozu pochází z produkce MSV Elektronika, stejně jako část elektrovýzbroje a nová LED návěstní světla sdružená s reflektory. Pomocná síť vozidla je tvořena soustavou AC 3x400 V, 50 Hz (pomocný alternátor hnaný od převodovky) a soustavou 24 V DC (dvě sady akumulátorových baterií - jedna pro start spalovacího motoru, druhá pro palubní síť). Součástí řízení je i systém automatického vedení vlaku (AVV). Kromě mobilní části ETCS L2 je vůz vybaven také zabezpečovačem LS06. Palubní část zabezpečovacího zařízení ETCS dodala firma Bombardier. Vzduchojemy a pneumatické rozvody jsou vyrobeny z nerezové oceli, samočinná i přímočinná brzda Dako-P je elektricky ovládaná. Zcela přestavěn je i interiér celého vozidla, nově řešená jsou obě klimatizovaná stanoviště strojvedoucího. Z oddílu pro cestující bylo vytvořeno pracoviště pro měření, oddíl pro odpočinek vybavený čtyřmi postelemi, kuchyňka a nově uspořádané vakuové WC s umývárnou. Vyměněna byla také všechna okna, přední jsou nyní tmelená, boční determální. Při odstavení může být vůz napájen z vnější sítě, navíc je vybaven i nezávislou elektrocentrálou a nezávislým teplovodním vytápěním. Původní maximální rychlost 110 km/h zůstala zachována, hmotnost vozu je 64 t.
Do konečné fáze výroby se vůz dostal v srpnu 2013, kdy začal vyjíždět na první zkušební jízdy. V polovině září se podrobil první etapě zkoušek na zkušebním okruhu ve Velimi, koncem září se uskutečnila i etapa druhá. Z těchto zkoušek pochází i fotografie ze dne 29. 9. 2013, kde je uvedený vůz zachycen při odjezdu z okruhové stanice na velký zkušební okruh. Předání vozu majiteli se předpokládá v říjnu 2013.
Text Daniel Brabenec, foto Jiří Konečný
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3