SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2013

Inovovaná motorová jednotka řady 813.1 ŽOS Zvolen
Slovenské železnice stejně jako české měly ve svém vozidlovém parku velký počet motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 011 (ČD řady 010 a odvozených). A stejně jako v Česku i na Slovensku začaly procházet rekonstrukcemi k prodloužení životnosti, zlepšení provozních parametrů a kultury cestování. Všechny rekonstrukce pro ZSSK byly provedeny v ŽOS Zvolen. Zpočátku se jednalo o samostatné motorové vozy, nejprve řady 811 s elektrickým přenosem výkonu, později řady 812 s hydromechanickým přenosem výkonu. Z řady 812 pak vyšla odvozená dvouvozová motorová jednotka řady 813, složená z hnacího a řídicího vozu. Výroba jednotek, jichž bylo dodáno ZSSK celkem 44, byla ukončena v roce 2010. V roce 2012 navázala na základě objednávky českého dopravce GW Train Regio výroba inovované jednotky řady 813.1/913.1, kde došlo především k úpravě řídicího vozu na částečně nízkopodlažní uspořádání a dosazení klimatizace do oddílů pro cestující. Druhá jednotka s označením 813.102/913.102, také pro GW Train Regio, byla dokončena v závěru roku 2012. V roce 2013 ŽOS Zvolen postavily neadresně jednotku řady 813.1, která prošla dalšími inovačními kroky. Na první pohled upoutá nově řešenými čely stanovišť strojvedoucího.
Čtyřnápravová jednotka s uspořádáním pojezdu 1'A'+1'1', označená jako 813.110/913.110, byla vyrobena rekonstrukcí motorového vozu řady 810 a přípojného řady 011. Z jedné strany každého vozu bylo dosazeno nové designové čelo, z druhé strany byl zřízen průchod s přechodovým měchem. Řídicí vůz je v částečně nízkopodlažním provedení. Jednotku pohání spalovací motor TEDOM TD 310 R6H TA 26 o jmenovitém výkonu 310 kW, z kterého je kroutící moment přenášen do čtyřstupňové hydromechanické převodovky WOITH DIWA D 884.5 a dále přes reverzační nápravovou převodovku Gmeinder 265 kW na jednu zesílenou vnitřní nápravu. Vůz je vybaven nadřazeným řídicím systémém Mirel 813. Délka jednotky přes nárazníky je 28 820 mm, šířka skříně 3 073 mm, jmenovitá hmotnost prázdné jednotky 42 t, počet míst k sezení 63 + 2 sklopná sedadla, 102 míst k stání, maximální rychlost 90 km/h. Interiér vozidla je plně klimatizovaný, s vnitřním kamerovým systémem a informačním systémem Regonik. Vnější osvětlení je v LED provedení z produkce MSV Elektronika.
První představení jednotky veřejnosti se uskutečnilo na GrandPrix 2013 ve Zvolenu dne 14. 9. 2013. Dalším místem, kam se přijela prezentovat, byl mezinárodní veletrh Eurotrans v Brně, součást Mezinárodního strojírenského veletrhu. Kromě zástupců firmy Vítkovice Doprava - CNG lokomotivy 703.821 a bývalého vozu pražského metra, které slouží pro pokusné účely u tohoto dopravce - byla jediným vystavovaným železničním vozidlem na brněnském výstavišti. Horní snímek ze dne 8. 10. 2013 zachycuje jednotku 813.110 v čele s řídicím vozem 913.110 ve výrazném červenočerném nátěru na volné výstavní ploše, na dolním je vidět uspořádání oddílu pro cestující.
Text Daniel Brabenec, foto Jan Procházka
 
 
 
 
16. 6. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3