2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Říjen 2013

Stadler zahájil dodávky jednotek Flirt pro GYSEV
V roce 2011 si maďarsko-rakouský dopravce Győr - Sopron - Ebenfurti Vasút / Raaberbahn (GYSEV) objednal u švýcarské firmy Stadler čtyři kusy elektrických jednotek Flirt. V roce 2013 pak byla objednávka ještě rozšířena o společný nákup 42 jednotek pro MÁV-START a 6 jednotek opět pro GYSEV. Tyto dodávky tak doplňují již 60 kusů obdobných jednotek, které MÁV-START obdržel ve dvou třicetikusových sérii v letech 2007-2010 (viz Další jednotky FLIRT pro Maďarsko).
Jednotky pro GYSEV jsou kompletovány v závodě Stadler Polska v Siedlcích, kde byl první kus dokončen v říjnu 2013. Tato první jednotka byla z výrobního závodu odeslána 18. října, aby o dva dny později dorazila do závodu firmy Stadler v maďarském městečku Pusztaszabolcs, kde bude probíhat oživení jednotky. S nasazením první jednotky do provozu se počítá již s prosincovým příchodem nového jízdního řádu. Postupně by tak nově příchozí Flirty měly nahradit na rameni Sopron - Szombathely – Szentgotthárd klasické soupravy vedené elektrickými lokomotivami řady 470 (tj. rakouská řada 1116) a 430 (tj. někdejší maďarská řada V43).
Maďarské elektrické jednotky typu Flirt jsou označeny řadou 415 (dříve 5341), v případě souprav pro GYSEV pak s evidenčními čísly počínaje 500. Jedná se o čtyřdílná vozidla s uspořádáním pojezdu Bo'2'2'2'Bo', celkovou délkou 74 278 mm a s vlastní hmotností 121 tun. Jednotky jsou určeny pouze pro provoz na tratích elektrizovaných systémem 25 kV 50 Hz a mohou dosáhnout rychlosti až 160 km/h. Jmenovitý výkon na obvodu kol činí 2000 kW, maximální tažná síla je 200 kN. Jednotka disponuje 211 místy k sezení (z toho 11 sklopných sedadel), celková obsaditelnost činí 375 cestujících.
Přeprava první jednotky č. 415 500 (plné označení 94 55 1 415 500-7 H-GYSEV) z Polska do Maďarska je zdokumentována na fotografii pořízené 19. října 2013 v pohraniční stanici Chałupki. Na čele vlaku se nachází lokomotiva 740.883 slovenského dopravce LTE Logistik a Transport Slovakia, která zajišťovala trakci z Chałupek až do Štúrova. Před „Flirtem“ je řazen ještě nečinný stroj E182-087 polského dopravce DB Schenker Rail Polska, který byl přepravován do opravy v DPOV Přerov. Na dolním snímku se představuje interiér jednotky.
Text a foto Petr Štefek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2018