|
Říjen 2013
„Německé pendolino“ míří do Česka
|
|
|
V roce 1992 vyrobily firmy MAN a DUEWAG 20 jednotek řady 610 pro německého národního dopravce Deutsche Bahn (DB). Jednotku pohání dva dvanáctiválcové spalovací motory MTU 12V 183 TD 12, každý o výkonu 485 kW. Maximální rychlost těchto vlaků je 160 km/h, uspořádání náprav 2'(A1)'+(1A)'(A1)'. Hmotnost soupravy je 95,4 t. Jednotka poskytuje 136 míst k sezení, z toho 16 v 1. třídě. Hydraulický systém naklápění vozidlové skříně dodala firma FIAT Ferroviaria, odtud pochází název „německé pendolino“.
Nevýhodou těchto jednotek je absence nízkopodlažního provedení, klimatizace a zásuvek 230 V pro napájení přenosných počítačů a telefonů. Díky těmto nedostatkům se jednotky řady 610 DB nemohou účastnit výběrových řízení na zabezpečení osobní dopravy v Německu a DB zvažuje další budoucnost těchto zánovních vlaků. Jednou z možností je prodej dceřiné společnosti Arriva.
Za účelem realizace zkoušek a měření nutných ke schválení vozidla českým Drážním úřadem byla vybrána jednotka 610 018, která již v barvách společnosti Arriva vlaky dorazila do Česka 24. října 2013. Pro úplnost dodejme, že 610 018 byla vyrobena pod továrním označením Duewag 90273 a do provozu byla zařazena 27. října 1992 v depu Norimberk. V případě, že splní požadované zkoušky, vydá Drážní úřad povolení k provozu na síti SŽDC a současně jí bude přiřazeno i nové označení. Další budoucnost a případné nasazení v České republice je ve stádiu úvah a jednání. V současné době provozuje dopravce Arriva vlaky motorovou jednotku 845.001 od 23. září 2013 na spojích mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou (viz Nová konkurence na železnici - společnost Arriva vlaky).
Fotografie pořízená 24. října 2013 ve stanici Cheb představuje motorovou jednotku 610 018 krátce po příjezdu do České republiky.
Text Pavel Větříšek, foto Arriva vlaky
|
|
|
|