SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2014

Změna základních rychlostí vlaků v Česku
V červenci 2013 vstoupil v platnost předpis Správy železniční dopravní cesty D1, který nahradil mj. původní předpis D2 vydaný ještě Českými drahami v roce 1997. Jednou z výrazných změn, které nový předpis přinesl, je i změna základních rychlostí vlaků, tj. rychlostí, které nesmí být překročeny při jízdě vlaku či přípravě jeho jízdního řádu. Mezi základní rychlosti poslední verze předchozího předpisu patřily 160 km/h pro vlaky osobní dopravy, 120 km/h pro vlaky nákladní dopravy a 80 km/h pro lokomotivní vlaky. Nově je již pro všechny vlaky stanovena pouze hranice 160 km/h, samozřejmě s dílčími omezeními dle sestavy vlaku (např. 100 km/h pro nákladní vlaky brzděnými II. způsobem brzdění).
Z výše uvedeného je patrné, že největší možnost zrychlení je v případě lokomotivních vlaků, kde se základní rychlost zdvojnásobila. Někdejší omezení na 80 km/h vyplývalo z toho, že lokomotivy používané na české (či dříve československé) železniční síti nedisponovaly účinnějšími brzdami, takže jízda vyšší rychlostí byla možná až po spojení s lépe obrzděnými taženými vozidly. Např. stroje řad 150 a 162 - ještě relativně nedávno nejrychlejší české lokomotivy - by na spádu 10 ‰ mohly jet samostatně nejvyšší rychlostí 95 km/h (s brzdami v poloze P).
S příchodem lépe obrzděných nových lokomotiv však stoupal tlak dopravců na odstranění této rychlostní restrikce, což vedlo až k stanovení jednotné základní rychlosti 160 km/h. To nově umožnilo dopravcům disponujícím moderními lokomotivami značně zrychlit své lokomotivní vlaky a zkrácením času jízdy pak snížit náklady na tyto neproduktivní výkony. Ty se přitom nejčastěji vyskytují v nákladní dopravě, kde je běžná nepárovost vlaků. Větší možnosti využití vyšších rychlostí však nastaly až od nového grafikonu 2013/2014, kdy byly zavedeny katalogové trasy pro rychlost až 160 km/h. Do té doby byly tyto trasy jen pro rychlosti do 80 km/h, vyšší rychlosti mohlo být dosaženo při zavedení vlaku jako násled nějaké rychlejší trasy.
Z nového opatření mohou těžit především ti nákladní dopravci, kteří používají moderní elektrické či motorové lokomotivy vybavené českým vlakovým zabezpečovačem (jinak je rychlost omezena na 100 km/h). Jde především o stroje typu Siemens ES64U4 s rychlostí 160 km/h u společností Rail Cargo Austria a Advanced World Transport (AWT), dále pak stroje s maximální rychlostí 140 km/h, čili elektrické lokomotivy TRAXX F140MS (používá LTE Logistik a Transport Czechia, Metrans Rail - MTR), Siemens ES64F4 (AWT, LTE, MTR, PKP Cargo) a motorové lokomotivy Siemens ER20 (AWT, LTE, MTR).
Výhody strojní jízdy rychlostí až 140 km/h využívá např. AWT při vozbě vlaků „Porsche“ (viz AWT vozí karoserie automobilů Porsche Cayenne), pokud dojde k přebytku vlaků jednoho směru a je nutné lokomotivy dostat rychle na druhý konec vozebního ramene. Tak tomu bylo i 18. ledna, kdy počet prázdných vlaků převyšoval počet ložených, takže bylo nutné dostat stroje 189 151 a 189 150 jako lokomotivní vlak z Devínske Nové Vsi do Děčína. To dokládá fotografie pořízená při průjezdu Chocní, kde se již rychlost vlaku blížila hranici 140 km/h.
Text Petr Štefek, foto Pavlína Píšová
 
 
 
 
20. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3