České dráhy mají ve stavu 36 vložených vozů řady 060 (stav v únoru 2014), které jsou určeny pro příměstské elektrické jednotky řady 560. Ovšem jeden vůz už na první pohled vybočuje z této ucelené řady - 060.054. Jeho historie sahá až do roku 1966, kdy byl ve Vagónce Tatra Studénka vyroben pod číslem 67764 a dle tehdejšího systému označen jako Ř 487.0002. Jednalo se totiž o řídicí vůz „elektrického motorového vlaku pro střídavý systém 25 kV 50 Hz, složeného z motorového, vloženého a řídicího vozu“ s označením SM 487.0 + N 487.0 + Ř 487.0. S ohledem na překročení plánované hmotnosti byla souprava přeznačena na řadu 488.0. V tomto složení byly vyrobeny dvě prototypové jednotky. Třívozová souprava měla malou kapacitu přepravovaných osob, nevhodné trakční vlastnosti pro příměstskou dopravu a při spojení dvou souprav byla neprůchozí. Z těchto důvodů byly sériové jednotky objednány pětivozové se dvěma motorovými vozy.
Obě prototypové jednotky byly spojeny řídicími vozy k sobě a provozovány až do roku 1985. Ve stanici Malacky došlo k požáru Ř 488.0001, který byl na základě rozsáhlého poškození zrušen. Druhý řídicí vůz byl jako nepotřebný vyřazen z provozu. V roce 1987 byl v LD Brno dolní rekonstruován na vůz vložený a přeznačen na N 488.0054
II, v současné době (únor 2014) je označen
CZ-ČD 94 54 1 060 054-4. Jako vložený vůz jezdil převážně v soupravě s prototypy 560.001 a 002 až do roku 2013. Vzhledem ke špatnému technickému stavu byl odstaven z provozu 560.001, 560.002 je stále veden jako záložní. V rámci hlavní opravy jednotky s hlavovými vozy 560.007 a 008 v Pars nova Šumperk bylo změněno složení některých souprav. Do Brna se vrátí 560.007 + 060.013 + 060.014 + 060.015 + 060.016 + 560.008, zatímco v průběhu roku 2014 je naplánováno zrušení nově složené jednotky 560.009 + 060.001 + 060.054 + 060.406 + 060.407 + 560.010. Tímto bude zlikvidován první vložený vůz 060.001 (ex N 488.0001) a druhý řídicí vůz původního označení Ř 488.0002. Následovat je budou prototypové motorové vozy 560.001, 002 a původně slovenské 560.015 a 019 (viz
Nová jednotka řady 560 ve stavu ČD). Národní technické muzeum bohužel neprojevilo zájem o přestavbu 060.054 zpět na vůz řídicí a zachování jednoho z prvních pokusů o ucelenou soupravu s řídicími vozy u ČSD.
Na snímku z 6. listopadu 2013 je detailní pohled na část vloženého vozu 060.054, která se odlišuje malým oddílem pro cestující. Právě v tomto prostoru bylo stanoviště strojvedoucího řídicího vozu.