SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2014

Lokomotiva 705.916 opustila „Osoblažku“
Provozní pracoviště Českých drah v Osoblaze bylo domovem pro čtyři úzkorozchodné motorové lokomotivy řady 705 ev. č. 913, 914, 916 a 917. Lokomotiva 705.913 byla v roce 2010 přistavena k modernizaci (viz Modernizace lokomotivy 705.913 ČD) a zabezpečuje veškerou vozbu na „Osoblažce“, zatímco lokomotiva 705.914 zasáhne do provozu pouze v případě závady a odstavení modernizované kolegyně. Zbývající dvě lokomotivy 705.916 a 917 byly koncem roku 2012 navrženy na zrušení a posléze v květnu 2013 úředně zrušeny a sloužily jako zdroj náhradních dílů pro dosud provozní „čtrnáctku“. V domovské stanici Osoblaha jsou dále dislokovány přípojné vozy Btu590 ev. č. 901, 902, 904, 905, 907 a 908. Současný provoz zajišťuje vůz 55 54 28-29 901, který byl v červnu 2011 částečně modernizován. Vozy 905 a 907 jsou odstaveny jako provozní záloha, 902 je navržen na zrušení a zbývající dva vozy byly v roce 2013 úředně zrušeny. Historie přípojných vozů je poněkud zamotaná a budeme se ji věnovat v samostatném článku.
Osud těchto úzkorozchodných motorových lokomotiv z „Osoblažky" není lhostejný nejen železničním nadšencům, ale také starostům přilehlých obcí, kteří projevili zájem o záchranu alespoň jedné lokomotivy před šrotací. Tento stroj by byl vystaven v blízkosti tratě a připomínal tuto technickou zajímavost v jinak zapomenutém výběžku Moravskoslezského kraje. Prozatím není plánována fyzická likvidace těchto strojů, protože lokomotiva 705.917 bude s největší pravděpodobností zařazena do sbírky Národního technického muzea, včetně přípojného vozu ev. č. 902. Depo historických vozidel (DHV) projevilo zájem o „šestnáctku“ a jeden přípojný vůz Btu590 ev. č. 908. Oba zástupci vozidel Českých drah s rozchodem 760 mm budou vystaveny v areálu železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.
21. ledna v 9:30 odjel vlak č. 103575 v čele s lokomotivou 742.367 z Třemešné ve Slezsku do Olomouce a tímto vlakem opustilo „TUčko“ ev. č. 016 svoji domovskou „lokálku“. V Olomouci byla k nákladním vozům přepravujícím 705.916 zařazena parní lokomotiva 464.202, kterou čeká oprava v DHV. V České Třebové byla přidána vozidla T 478.2078 (ex 749.240), 810.477 a 010.388, jejichž majitelem je kladenská firma Kříž.
Horní fotografie pořízená 22. ledna ve stanici Pardubice hl. n. zachytila vlak 108650 v čele s lokomotivou 111.019. Dolní snímek nabízí netradiční pohled na „osoblažské TUčko“ s nápisem Pardubice hlavní nádraží. Takto dlouhý výlet absolvovala lokomotiva pravděpodobně jen cestou z ČKD Praha do Třemešné ve Slezsku.
Text a foto Jan Kalivoda
 
 
 
 
24. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3