|
Březen 2014
Lokomotivy řady 380 ČD schváleny v Maďarsku, Rakousku, Polsku a na Slovensku
|
|
|
|
Schvalovací procesy lokomotiv řady 380 ČD (typového označení 109E) v sousedních zemích vrcholí a to je také důvod, proč Škoda Transportation předala objednateli i poslední tři lokomotivy ev. č. 002, 011 a 013, které sloužily k testování v jednotlivých zemích. Zatímco v Polsku, Maďarsku, Rakousku i na Slovensku probíhá vše „téměř“ bez problémů, největší komplikace s vydáním povolení jsou v Německu.
Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) povolil provoz lokomotiv řady 380 na síti ŽSR 14. prosince 2013. Následoval drážní úřad UTK, který vydal povolení k provozu na polské železniční síti 29. ledna 2014. Schvalovacím orgánem v Rakousku není drážní úřad (BMVIT), ale ÖBB Infrastruktur a ten vydal povolení pro lokomotivy řady 380 pod podmínkou, že budou vybaveny speciálním kompenzátorem a sběrač elektrického proudu bude osazen uhlíkovým obložením. Takto jsou v současné době (březen 2014) vybaveny stroje ev. č. 001, 007, 010, 011, 015 a 016. Tyto vybrané lokomotivy zajíždějí na vlacích vyšší kvality do stanice Wiener Neustadt. Jakmile dojde k nasazení českých souprav Viaggio Comfort do provozu, budou z tohoto oběhu staženy a nahrazeny ČD Railjety, které budou provozovány s lokomotivami řady 1216 ÖBB (viz Představení první lokomotivy řady 1216.2 v nátěru ČD Railjet).
Jako první zavítala do Maďarska v rámci přístupových testů lokomotiva 380.017 a to v období 24. března až 9. dubna 2013. V průběhu srpna 2013 probíhal zkušební provoz, kdy byla 380.011 nasazena na nákladní vlaky soukromého dopravce Prvá Slovenská železničná (PSŽ) (viz Zkušební provoz lokomotiv řady 380 ČD v Maďarsku a na Slovensku). Tímto byly splněny téměř všechny podmínky, jejichž cílem bylo získání povolení provozu řady 380 ČD na železniční síti v Maďarsku. Poslední nutnou součástí schvalovacího procesu bylo provedení technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) v úseku Komárom – Győrszentiván. Jako první ji podstoupily 21. ledna 2014 lokomotivy 380.003, 011 a 014. Stroj 380.011 odjel do Komáromu zbytečně, protože TBZ uznaly maďarské úřady v rámci zkušebních jízd. Tuto zkoušku rovněž nemusela absolvovat 380.017. Další TBZ byly vykonány v tomto pořadí: 29. ledna - 380.005, 006 a 007, 4. února - 380.010, 019 a 020, 11. února – 380.004, 008 a 015, 18. února – 380.001 a 009, 25. února – 380.012, 013 a 018. 4. března absolvovaly TBZ 380.002 a 016. Všechny stroje řady 380 tedy získaly povolení k provozu v Maďarsku. Tento akt bude pravděpodobně začátek konce pro lokomotivy řady 350 ZSSK v čele vlaků EC směřujících do maďarského hlavního města. České dráhy totiž plánují náhradu poruchových slovenských lokomotiv na mezinárodních vlacích v celém úseku z Prahy až do Budapešti. Poslední překážkou však stále zůstává zákaz jízdy vlastní silou v úseku Štúrovo - slovensko-maďarská státní hranice z důvodu možného rušení počítačů náprav.
Na horní fotografii je zdokumentován příjezd lokomotivy 240.039 PSŽ se stroji 380.002 a 016 do stanice Komárom, kam byly obě 380 dopraveny k vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky. Na dolním snímku je v průběhu TBZ zachycena lokomotiva 380.002 ve stanici Győrszentiván. Obě fotografie byly pořízeny 4. března 2014.
|
|
|