SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Duben 2014

Konec provozu ústeckých „akumulaček“ aneb vlečka Setuzy už parou necválá
Počátkem dubna letošního roku byl ukončen dlouholetý provoz parních akumulačních lokomotiv na vlečce bývalého chemicko-potravinářského podniku Setuza v Ústí nad Labem-Střekově (dnes Usti Oils, člen nadnárodního koncernu Glencore). Společnost LTE Logistik a Transport Czechia, která provoz drážní dopravy na vlečce převzala od dopravce Advanced World Transport (AWT), s využíváním těchto strojů do budoucna nepočítá a provoz bude zajišťovat výhradně v motorové trakci. V celoevropském měřítku přitom šlo o jedno z posledních míst pravidelného provozu těchto neobvyklých lokomotiv, resp. parní trakce vůbec. Budoucnost lokomotiv je v tuto chvíli nejasná, není vyloučena ani šrotace.
Definitivně tak utichly obě střekovské „akumulačky“, zelená 998.200-0 i modrá 998.201-8, které se zde střídaly v provozu od roku 1988, kdy byly vyrobeny v dílnách Německých říšských drah (RAW) v tehdy východoněmeckém Meiningenu podle dokumentace lokomotivky LKM Babelsberg. Některé zdroje uvádějí, že to byly právě ústecké stroje, se kterými se uzavřela kapitola výroby těchto tzv. bezohňových lokomotiv v Meiningenu. I přes počáteční potíže, určitou odlišnost konstrukce a její nutné změny byly na vlečce Setuzy oblíbené. Údržba a opravy byly prováděny většinou vlastními silami přímo v depu vlečky.
Areál podniku, resp. jemu přilehlý obvod stanice Ústí nad Labem-Střekov, opouštěly ale lokomotivy pouze výjimečně. Např. v březnu 2003 oživilo jízdy historických vlaků spolku Zubrnická muzeální železnice (ZMŽ) mezi Střekovem a Velkým Březnem nasazení lokomotivy 998.201-8 (viz 4. ročník putování po trase lokálky Velké Březno - Úštěk). V roce 2006 nechal tehdejší provozovatel, společnost Viamont, provést celkovou obnovu nátěru na lokomotivě 998.200-0. Pro nový, zelený „kabát“ se tehdy vydala až do Lounských strojíren (Lostr).
Počátek provozování akumulačních parních lokomotiv v Setuze sahá daleko do období před druhou světovou válkou, kdy podnik nesl jméno svého zakladatele, Georga Schichta. Poválečné „akumulačky“ typu 1435CS40A z ČKD Praha (na vlečce se jich vystřídalo celkem šest) sloužily až do konce 80. let, kdy byly nahrazeny právě stroji z Meiningenu. Všechny „akumulačky“ z ČKD byly na počátku 90. let bohužel sešrotovány přímo v závodě. Stejnému konci unikla pouze drobná dvouspřežní lokomotiva A920, vyrobená v roce 1929 společností Orenstein & Koppel, provozovaná v Schichtově továrně od roku 1944. Její vrak byl zachráněn spolkem ZMŽ, v jehož sbírce historických vozidel se nachází dodnes, byť na svou renovaci zatím marně čeká. Kromě Setuzy byly v Ústeckém kraji akumulační lokomotivy provozovány např. v Tlakové plynárně v Úžíně, a to až do roku 1995, nebo v chemických závodech v Lovosicích.
Princip činnosti lokomotivy spočívá v nahromadění (akumulaci) energie ve formě páry v zásobníku (kotli) a v jejím postupném spotřebovávání v parním stroji. V napájecí stanici je zhruba do dvou třetin objemu zásobníku nejprve načerpána voda, která je poté doplněna parou. Voda se pak účinkem páry uvnitř zásobníku odpařuje a uvádí lokomotivu i její pomocná zařízení do chodu až do doby, než je spotřebována a musí se provést opětovné dozbrojení. Proto akumulační parní lokomotiva pracuje „bez ohně“, narozdíl od klasické parní lokomotivy. Teplota páry přitom nepřesahuje 200 °C. Tyto vlastnosti předurčují akumulační parní lokomotivy k provozu tam, kde hrozí nebezpečí výbuchu od otevřeného ohně nebo jisker (chemické závody, rafinérie, plynárny, muniční sklady a pod.). Provoz vozidla je zároveň ekologicky čistý (lokomotiva vypouští pouze vodní páru), ale zároveň omezený nutností pracovat v dosahu napájecí stanice. Na vlečkách to však není na závadu. Rozvod technologické páry bývá v podnicích obvykle běžně k dispozici, což výrazně snižuje náklady na provoz lokomotivy. Ostatně pokračování výroby akumulačních lokomotiv v RAW Meiningen bylo zapříčiněno především dopady druhé světové ropné krize roku 1979 na ceny tradičních paliv z ropy.
Horní fotografie ze dne 17. 5. 2002 zachycuje lokomotivu 998.200-0 ještě v původním modrém nátěru při posunu v areálu závodu. Na spodním snímku je zachycen vrak lokomotivy A920 ve Velkém Březně ve stavu v roce 2013.
Další fotografie naleznete v sekci Fotolabum (viz odkaz, resp. odkaz).
Text a foto Michal Kozuk
 
 
 
 
11. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3