Zatímco ve velké části Evropy jsou již lokomotivy Siemens Vectron schválené a běžně provozované, Česko na jejich schválení zatím čeká. Nicméně jistým milníkem se stal 6. listopad 2014, kdy Drážní úřad povolil zkušební provoz vícesystémové (MS) verze těchto lokomotiv (tovární typ X4-E-Lok-AB) na všech elektrizovaných tratích SŽDC. Zkušební provoz bude probíhat jak v nákladní, tak i v osobní dopravě rychlostmi do 160 km/h a účastnit se jej může těchto šest lokomotiv registrovaných v Německu: 193 205, 193 206, 193 207, 193 214, 193 215 a 193 216. Lokomotivy by měly být nasazovány již v tomto roce v osobní dopravě u společnosti Regiojet, v nákladní dopravě pak na vlacích dopravce LTE Logistik a Transport Czechia/Slovakia, ale pravděpodobně až od počátku příštího roku. Na základě průběhu zkušebního provoz pak bude moci být vydáno schválení typu pro Českou republiku.
Mezi uvedenými lokomotivami je i stroj 193 214 společnosti ELL Austria, který se 5. listopadu 2014 účastnil zkušebních jízd na síti ŽSR v úseku Bratislava-Rača - Kostolná-Zarečie (viz foto pořízené nedaleko Trenčianskych Bohuslavic). Jejich účelem bylo zejména ověření součinnosti traťové a vozidlové části ETCS, což souvisí s plánovaným nasazením těchto lokomotiv na vlaky společnosti Regiojet v trase Bratislava - Košice.
Text Petr Štefek, foto Ludwig GS
|