Dnem 1. října 2014 vstoupilo v účinnost nařízení, kterým se postupně zruší odlévané tabulky s provozním označením hnacích vozidel Českých drah. Od tohoto data se už nově vyrobená, opravená a přelakovaná hnací vozidla neopatřují odlévanými tabulkami, ale řezanými samolepicími potisky a to přesně stanoveným způsobem.
Na čele vozidla zůstane kratší, sedmimístné národní označení. Na boku pak celé mezinárodní, tzn. značka země registrace, značka držitele a dvanáctimístné číslo. Barevné provedení bude kontrastní k podkladu, takže buď tmavě modré, nebo bílé. Důvodem tohoto dlouho plánovaného kroku byly stále častější krádeže tabulek i snaha sjednotit vnější způsob označení - většina nových vozidel ČD (ř. 380, 471, 680, 814, 840, 841, 844) již nebyla od konce 90. let tradičními tabulkami opatřována. Způsob provedení odpovídá zavedeným zvyklostem sousedních železničních správ a v posledním období je patrný i u některých vozidel Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK). Dceřiná společnost ČD Cargo tento požadavek uplatnila již v červnu 2008, půl roku po svém vzniku.
Ostatních provozovaných vozidel se toto nařízení zatím nedotýká, pokud se u nich neřeší odpovídající náhrada chybějících tabulek. Na snímku z 10. listopadu 2014 je zachycen opravený a zmodernizovaný motorový vůz 810.113, opatřený již nově stanoveným označením.
Text a foto Leoš Tomančák
|