SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2015

Lokomotiva na CNG jezdí na trati Opava - Hlučín
15. ledna 2015 vyjel poprvé v historii české veřejné osobní dopravy vlak tažený lokomotivou poháněnou stlačeným zemním plynem (CNG - compressed natural gas). Jde o lokomotivu 714.801, která vznikla v roce 2011 rekonstrukcí z 714.010 (postavené na rámu původní lokomotivy 735.167). Na rekonstrukci spolupracovaly firmy Vítkovice Doprava, CZ LOKO, Výzkumný Ústav Železniční, TEDOM, ČD a ČD Cargo.
Lokomotiva 714.801 je vybavena dvojicí nových motorů TEDOM TG 250 AV, každý o výkonu 260 kW. Podstatných změn doznal zejména spodek lokomotivy. Byla odstraněna původní palivová nádrž a její místo zaujaly svazky tlakových lahví o průměru 360 mm. Těm musely ustoupit také vzduchojemy, které spolu se zásobníky písku našly místo za novými čelníky. Přechod na nový pohon si vyžádal také úpravy na pultech strojvedoucího, kde přibyly manometry pro sledování tlaku plynu. Zásobníky plynu mají vodní objem 3 430 litrů (479 kg CNG při tlaku 200 bar). Předpokládaný dojezd lokomotivy na jedno naplnění je 510 kilometrů, záleží samozřejmě na sklonových poměrech trati, hmotnosti vlaku a dalších okolnostech. Maximální rychlost lokomotivy zůstala zachována na 80 km/h, hmotnost na nápravu 16 tun.
S cílem ověřit vlastnosti lokomotivy v traťové službě byla delší dobu vybírána vhodná lokalita. Původně uvažované tratě na Karlovarsku a pod Beskydy byly zamítnuty z důvodu neexistence plnicích stanic CNG v těchto lokalitách. Zvolena tak byla Opava, kde bude zbrojení z plnicí stanice CNG, doplněné zásobníkem s tlakovými lahvemi umístěném na plošinovém voze. Po vyčerpání bude zásobník vždy odvezen k naplnění do Vítkovic.
Cílem zkušebního provozu je prokázat, že lokomotiva s pohonem na CNG ušetří oproti dieselové lokomotivě podobných parametrů téměř polovinu nákladů. Proto bude lokomotiva 714.801 nasazena výhradně na trati Opava - Hlučín a její spotřeba bude denně měřena stejně jako u lokomotivy 714.016, která se s ní bude střídat. Pokud výsledky měření dokáží, že lokomotiva s pohonem na CNG uspoří avizovaných 40 % nákladů, je možnost, že na pohon CNG budou rekonstruovány všechny lokomotivy řady 714 ČD.
Lokomotivu 714.801 bude možné zastihnout v provozu v pracovní dny počínaje 15. lednem 2015. Vozit má vlaky Os 13405, Os 13404, Os 13421, Os 13420, Os 13425 a Os 13424 mezi Opavou a Hlučínem. V době od 7:15 do 13:30 pak bude nasazena na 1. záloze v Opavě východ. Zde zajišťuje zejména posun s vozy Btax780 při jejich zbrojení naftou a posun s vozy osobních vlaků Opava - Rýmařov.
11. 12. 2014 byla na Opavsku k vidění další lokomotiva s pohonem CNG - 714.811. V úseku Háj ve Slezsku - Štítina absolvovala hlukové zkoušky, při kterých byla srovnávána hlučnost s lokomotivou 714.007. Mezi lokomotivami byl zařazen vůz řady Bt. Ze Štítiny do Háje ve Slezsku a zpět projely měřené lokomotivy dvakrát, jednou odpoledne a jednou večer. Pak se 714.811 přesunula zpět do Vítkovic. Jedná se o lokomotivu, která na základě prototypové rekonstrukce (714.801) vznikla ve spolupráci Vítkovic a CZ LOKO. Přestavbu 714.811 (ex 714.002, ex 714.170, ex 735.170) provedla jihlavská pobočka CZ LOKO ve spolupráci s firmami Phoenix-Zeppelin a MARAT. Na rozdíl od 714.801 je v lokomotivě použit stacionární plynový motor Caterpillar G3412, rekonstruovaný na použití v drážním provozu. Lokomotiva zároveň disponuje větší zásobou zemního plynu (část nádob se nachází v přední kapotě).
Prvním dnem nasazení lokomotivy 714.801 na hlučínské trati byl 15. leden 2015, kdy byla mimořádně také v čele párů vlaků 13409/13408, což dokládá snímek pořízený na mostě v úseku Kozmice – Hlučín. Na dolní fotografii je zachycena druhá „plynovka“ - 714.811 - v areálu závodu CZ LOKO v Jihlavě.
Text Jakub Hasák, horní foto Jan Hanzel, dolní foto Michal Kozuk, spolupráce Petr Štefek
 
 
 
 
2. 7. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3