SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2015

DB Schenker Rail vstoupil na český železniční trh
O vstupu dopravců z německé skupiny DB Schenker Rail na české koleje se již spekuluje několik let, nakonec však k očekávanému průniku nedošlo z Německa, ale z Polska. 30. ledna 2015 totiž polská dcera DB Schenker Rail Polska (DBSRP) realizovala zkušební vlak vedený bez přepřahu z Polska do Česka, přičemž bylo na českém území využito licence společnosti Arriva vlaky, která je prostřednictvím mateřské společnosti Deutsche Bahn s polským dopravcem propojena. Za tímto krokem DBSRP je třeba vidět především reakci na plánovaný odkup majoritního podílu v české firmě Advanced World Transport (AWT) polským dopravcem PKP Cargo (PKPC), což ohrožuje zájmy DBSRP zejména v oblasti přeprav na krátké vzdálenosti mezi průmyslovými oblastmi v Horním Slezsku a na Ostravsku.
Zkušební vlak byl realizován mezi dvěma závody spadajícími do skupiny ArcelorMittal, konkrétně šlo o koks ze Zdzieszowic do ostravského podniku ArcelorMittal Ostrava (přípojová stanice Ostrava-Bartovice). V celém úseku byl vlak veden strojem 189 003 DB, který je jedním ze skupiny lokomotiv řady 189 ev. č. 001 až 022 a 055 až 064 vybavenými tzv. filtry 50 Hz pro provoz na tratích SŽDC. Tyto lokomotivy se začaly objevovat na síti SŽDC v závěru loňského roku, ale šlo o náhradu lokomotiv řady 180 DB na vlacích z Německa přes hraniční přechod Bad Schandau, které jezdily v Čechách na licenci ČD Cargo (do Děčína již takto zajížděly stroje 189 DB – bez filtru – od roku 2009). V daném případě se tedy jednalo o premiéru lokomotiv 189 DB na Ostravsku. Současně také jela řada 189 poprvé po tzv. Polanecké spojce přes stanici Ostrava-Vítkovice, neboť až letos mají tyto stroje s filtrem 50 Hz povolen provoz v uvedeném úseku. Proto byly dříve vlaky do Ostravy-Bartovic se stroji německé řady 189 vedeny přes Ostravu střed.
Protože DBSRP ani Arriva vlaky nedisponují pracovníky pro obsluhu těchto vlaků na českém území, byla celá akce od přechodové stanice Bohumín-Vrbice zajištěna po personální stránce společností LokoTrain. V uvedené stanici byla k vlaku také přivěšena postrková lokomotivy 740.597 Slezskomoravské dráhy, neboť ve stoupání z Ostravy-Svinova k odbočce Odra byl překročen normativ hmotnosti pro samostatnou lokomotivu řady 189.
Zmiňovaný vlak Pn 149231 Zdzieszowice – Ostrava-Bartovice s lokomotivou 189 003 je zdokumentován na snímku pořízeném při vjezdu do stanice Ostrava hlavní nádraží.
Text Janusz Malinowski, foto Michal Valošek
 
 
 
 
22. 8. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3