Závod společnosti Kronospan v polském Szczecinku jako největší továrna na výrobu dřevovláknitých desek MDF (a dalších typů) na světě je silně závislá na dodávkách surového dřeva ke zpracování. Kolem jednoho milionu tun této vstupní suroviny ročně je dodáváno po silnici z okolních lesů, ale až půl milionu tun dřeva či dřevní štěpky přijíždí z větších vzdáleností po železnici. Společnost se potýká s nedostatkem vhodných vozů pro přepravu různých druhů dřevní hmoty, neboť např. vozy řady Roos s klanicemi neumožňují přepravu štěpky, naopak „uhláky“ Eaos jsou při přepravě téhož zboží nedostatečně vytížené. Tyto specifické požadavky vedly k výrobě prototypu „maxiuhláku“ řady Eaos pro společnost P.W. INTER-KOMTRANS, která jej dále Kronospanu pronajímá.
Popisovaný vůz se od běžných vozů téže řady liší především svou délkou a s tím spojeným ložným objemem. Zatímco běžný vůz Eaos má délku přes nárazníky 14,04 m a ložný objem 72 m
3, tento speciální Eaos je dlouhý 21,7 m a vejde se do něj 111 m
3 přepravovaného substrátu. Těmto rozměrům logicky odpovídá i poněkud větší hmotnost, která činí u prototypu 26,83 t.
Prototypový vůz č. 33 52 541 2001-7
BG-VSZP (čili registrovaný u výrobce Vagonoremonten zavod – 99 v bulharském Septemvri) převzal Kronospan do zkušebního provozu v březnu 2015 a nasazuje jej na přepravách dřevní hmoty mezi překládkovým terminálem Małaszewicze na bělorusko-polské hranici a závodem ve Szczecinku. Pokud se tento neobvyklý Eaos osvědčí, hodlá společnost P.W. INTER-KOMTRANS dodat pro potřeby Kronospanu až 300 kusů podobných vozů.
Na snímku z 10. března 2015 je zachycen prototyp po prvním příjezdu v loženém stavu na vlečku Kronospan Szczecinek, kam dovezl 46 tun dřeva z Małaszewicz. Fotografie rovněž nabízí porovnání tohoto speciálního vozu s běžnými „uhláky“ v pozadí.
Text Petr Štefek, foto Marek Zięba
|