|
Březen 2015
Opravy „žehliček“ E 443 TENT Obrenovac v Česku
|
|
|
|
V roce 1983 vyrobily závody Škoda v Plzni 10 lokomotiv řady E 443 pro potřeby posunu a přístavby vozů u násypek dolů uhelného revíru Kolubara ve Vreoci a v tepelných elektrárnách na vlečkové síti v okolí Obrenovace v tehdejší Jugoslávii. Nyní se celý průmyslový komplex oficiálně nazývá Termoelektrane „Nikola Tesla“ Obrenovac (TENT) a nachází se v samostatném Srbsku. Elektrárny, kde jsou nasazeny „žehličky“, jsou zde dvě, označené TENT-A a TENT-B. Každá z elektráren má svou samostatnou vlečku, první z nich je dlouhá 32,5 km a vede z Vreoci do Obrenovace, druhá z ní odbočuje, je dlouhá 14,5 km a vede ze Stublinu do Vorbisu. Vlečky jsou napojeny na hlavní trať Bělehrad - Bar.
Lokomotivy koncepčně odpovídají české řadě 210. Z výroby byly vybaveny dálkovým radiovým ovládáním a automatickou regulací nízké rychlosti. Jejich trvalý výkon je 880 kW, hmotnost 72 t, maximální rychlost 80 km/h, napájecí soustava AC 25 kV, 50 Hz. Označeny jsou E 443-01 až E 443-10. Především při nakládání souprav vozů pod násypkami dolů je využíváno dálkové ovládání a pomalý pohyb lokomotivy pro plynulou jízdu bez přítomnosti strojvedoucího na stanovišti. Pro přetahy vlaků mezi doly a elektrárnami je využíváno 8 strojů řady E 441, vozidlový park TENT doplňují i dva dieselové stroje řady 661.
Náročný provoz v prašném prostředí klade větší nároky na údržbu lokomotiv. Proto se také častěji dostávají do vyšších stupňů oprav. Lokomotivy byly posílány na tyto opravy na Slovensko do ŽOS Vrútky. Oživování se následně odehrávalo v depu Bratislava-východ a zkušební jízdy na trati Bratislava - Senec - Sládkovičovo. Poté odjížděly v nákladních vlacích zpět do Srbska.
V roce 2014 se však opravy lokomotiv pro TENT přesunuly ze Slovenska do Česka. Novým opravcem se stala firma CZ LOKO. První se zde hlavní opravě spojené s novým lakem podrobila E 443-10, která do České Třebové dorazila řazená v nákladním vlaku 22. 9. 2014. Po dokončení pak 5. 12. 2014 vykonala zkušební jízdu z Březové nad Svitavou do Brna-Maloměřic a zpět, přičemž z České Třebové do Březové nad Svitavou a zpět byla převezena strojem 709.401. 12. 12. 2014 pak v nákladním vlaku opustila Českou Třebovou na cestě do Srbska. Druhá lokomotiva na opravu - E 443-07 - byla přivezena do České Třebové stejným způsobem 30. 12. 2014. Po opravě se uskutečnily zkušební jízdy ve stejné trase a se stejnou doprovodnou lokomotivou, první 11. 3. 2015, další následovaly 13. a 14. 3. 2015. Z České Třebové pak byla odeslána zpět do Srbska 18. 3. 2015.
Na horní fotografii z 5. 12. 2014 je zachycena první opravovaná lokomotiva v České Třebové - E 443-10 - na zkušební jízdě v Březové nad Svitavou. Dolní fotografii přibližuje E 443-07 při zahájení zkušební jízdy v Březové nad Svitavou 11. 3. 2015.
Text Daniel Brabenec, foto Luboš Hudač
|
|
|
|