Březen 2015

První jednotka Cityjet pro ÖBB představena v Rakousku
V roce 2010 uzavřela rakouská společnost ÖBB-Personenverkehr s firmou Siemens rámcovou smlouvu na dodávku až 200 kusů elektrických jednotek typu Desiro ML s cílem nahradit starší vozidla (především jednotky řady 4020 a soupravy CityShuttle tažené lokomotivami), případně posílit dopravu v některých oblastech Rakouska. Později byla podepsána závazná objednávka na 101 kusů těchto jednotek, které posléze obdržely marketingový název Cityjet. V lednu 2014 ještě pět kusů těchto souprav objednala společnost GYSEV s určením pro ramena Deutschkreutz – Sopron – Ebenfurth – Wien a Fertőszentmiklós – Neusiedl am See – Wien, kde by měly jezdit střídavě jednotky GYSEV a ÖBB.
Desiro ML pro ÖBB/GYSEV je dvoufrekvenční (15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz) třídílná jednotka s uspořádáním pojezdu Bo‘Bo‘+2‘2‘+Bo‘Bo‘. Jmenovitý výkon je 2600 kW, maximální rychlost 160 km/h. Dodávány budou ve verzích pro regionální dopravu (70 kusů řady 4744) a S-Bahn (30 kusů řady 4746). Tyto dvě modifikace se liší jak uspořádáním interiéru (259 míst k sezení v případě řady 4744 a 244 míst k sezení v 4746), tak počtem dveří, které má jednotka 4744 čtyři a jednotka 4746 šest. Některé soupravy budou vybaveny zabezpečovačem ETCS, aby mohly být provozovány na nové trati Wien – St. Pölten
Výroba jednotek probíhá od roku 2014 v závodě Siemens Krefeld-Uerdingen, kde byl 11. listopadu 2014 představen první vyrobený kus. Poprvé se Cityjet objevil v Rakousku 4. ledna 2015, kdy přijel tažený lokomotivou do klimatické zkušebny RTA Rail Tec Arsenal Fahrzeugversuchsanlage ve Vídni. 15. března 2015 se jednotka 4746.001 poprvé pohybovala v Rakousku vlastní silou, následujícího dne pak byla prezentována veřejnosti v několika stanicích. S nasazením do provozu se počítá postupně od prosince 2015. Po vyrobení prvních 20 souprav pro ÖBB proběhne na jaře 2016 dodávka pěti kusů pro GYSEV a poté bude pokračovat produkce pro ÖBB.
První jízda jednotky 4746.001 je zdokumentována na fotografii pořízené 15. března 2015 u stanice Golling-Abtenau. Dolním snímek pak zachycuje interiér jednotky během prezentace v žst. Wien Hauptbahnhof.
Text Petr Štefek, horní foto Jiří Kubát, dolní foto Ludwig GS
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2018