|
Září 2015
Pomorska Kolej Metropolitalna zahájila provoz
|
|
|
|
1. září 2015 zahájila v oblasti Trojměstí (tj. Gdańska, Sopot a Gdynie) provoz tzv. Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM). Jedná se o rozsáhlý projekt, který zahrnoval výstavbu zcela nové železniční tratě včetně přestupních uzlů na jiné druhy veřejné dopravy, úpravu stávající infrastruktury státního provozovatele dráhy PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) a v neposlední řadě nákup vozidel pro provozování osobní dopravy.
Nejnákladnější položkou byla stavba nové dvoukolejné tratě o délce 18 km mezi stanicemi Gdańsk Wrzeszcz a Gdańsk Osowa a 1,5 km dlouhé spojky umožňující bezúvraťovou jízdu vlaků ve směru na Kościerzynu. Opravena byla také navazující trať Kościerzyna – Gdynia, která zatím není elektrizována, proto zatím trakční vedení chybí také na nově postavené trati. Na nové trati vzniklo také osm zastávek a stanic pro výstup a nástup cestujících, mj. zastávka Gdańsk Port Lotniczy, která se nachází na estakádě v bezprostřední blízkosti terminálu T2 frekventovaného mezinárodního letiště Gdańsk.
Nová trať je vybavena elektronickým zabezpečovacím zařízením s vlakovým zabezpečovačem ETCS L2, ale je rovněž vybavena návěstidly. Zabezpečovací zařízení je dálkově ovládáno z budovy společnosti Pomorska Kolej Metropolitalna (provozovatel této dráhy) v sousedství zastávky Gdańsk Matarnia. Na podstatné části trasy je maximální rychlost 120 km/h, v ostatních úsecích jsou omezení od 80 do 100 km/h.
Součástí projektu byl také nákup motorových jednotek od společnosti Pojazdy Szynowe PESA, konkrétně tří dvoudílných jednotek SA133 a sedmi třídílných SA136, které jsou ve vlastnictví Pomořanského vojvodství. Tato vozidla pak doplňují dvě soupravy SA137 a jedna SA138, které již vojvodství vlastnilo dříve. Samotný provoz vlaků s využitím těchto vozidel zajišťuje dopravce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (SKMT), která se jako jediná přihlásila do výběrového řízení. V prvním měsíci provozu přitom vlaky téměř neopouštěly nově vybudovanou trať, k určitému rozšíření provozu dochází od 1. října 2015, kdy část vlaků začne zajíždět až do centra Gdańska (žst. Gdańsk Główny), na opačné straně pak do stanic Gdynia Osowa a Kartuzy. Další rozšíření provozu by mělo nastat s příchodem nového grafikonu v prosinci. Zatím jsou v základní trase Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy vedeny zpravidla 3-4 páry vlaků za hodinu v období od čtvrté hodiny ranní do jedné hodiny po půlnoci.
Na snímku z 22. září je zachycena jednotka SA136-013 projíždějící pod sídlem společnosti PKM, kde je rovněž umístěno centrální dispečerské pracoviště celé trati. Na dolní fotografii z téhož dne opouští zastávku Gdańsk Matarnia jednotka SA136-014 jako osobní vlak do stanice Gdańsk Wrzeszcz.
|
|
|