Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Září 2015

Pomorska Kolej Metropolitalna zahájila provoz
1. září 2015 zahájila v oblasti Trojměstí (tj. Gdańska, Sopot a Gdynie) provoz tzv. Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM). Jedná se o rozsáhlý projekt, který zahrnoval výstavbu zcela nové železniční tratě včetně přestupních uzlů na jiné druhy veřejné dopravy, úpravu stávající infrastruktury státního provozovatele dráhy PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) a v neposlední řadě nákup vozidel pro provozování osobní dopravy.
Nejnákladnější položkou byla stavba nové dvoukolejné tratě o délce 18 km mezi stanicemi Gdańsk Wrzeszcz a Gdańsk Osowa a 1,5 km dlouhé spojky umožňující bezúvraťovou jízdu vlaků ve směru na Kościerzynu. Opravena byla také navazující trať Kościerzyna – Gdynia, která zatím není elektrizována, proto zatím trakční vedení chybí také na nově postavené trati. Na nové trati vzniklo také osm zastávek a stanic pro výstup a nástup cestujících, mj. zastávka Gdańsk Port Lotniczy, která se nachází na estakádě v bezprostřední blízkosti terminálu T2 frekventovaného mezinárodního letiště Gdańsk.
Nová trať je vybavena elektronickým zabezpečovacím zařízením s vlakovým zabezpečovačem ETCS L2, ale je rovněž vybavena návěstidly. Zabezpečovací zařízení je dálkově ovládáno z budovy společnosti Pomorska Kolej Metropolitalna (provozovatel této dráhy) v sousedství zastávky Gdańsk Matarnia. Na podstatné části trasy je maximální rychlost 120 km/h, v ostatních úsecích jsou omezení od 80 do 100 km/h.
Součástí projektu byl také nákup motorových jednotek od společnosti Pojazdy Szynowe PESA, konkrétně tří dvoudílných jednotek SA133 a sedmi třídílných SA136, které jsou ve vlastnictví Pomořanského vojvodství. Tato vozidla pak doplňují dvě soupravy SA137 a jedna SA138, které již vojvodství vlastnilo dříve. Samotný provoz vlaků s využitím těchto vozidel zajišťuje dopravce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (SKMT), která se jako jediná přihlásila do výběrového řízení. V prvním měsíci provozu přitom vlaky téměř neopouštěly nově vybudovanou trať, k určitému rozšíření provozu dochází od 1. října 2015, kdy část vlaků začne zajíždět až do centra Gdańska (žst. Gdańsk Główny), na opačné straně pak do stanic Gdynia Osowa a Kartuzy. Další rozšíření provozu by mělo nastat s příchodem nového grafikonu v prosinci. Zatím jsou v základní trase Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy vedeny zpravidla 3-4 páry vlaků za hodinu v období od čtvrté hodiny ranní do jedné hodiny po půlnoci.
Na snímku z 22. září je zachycena jednotka SA136-013 projíždějící pod sídlem společnosti PKM, kde je rovněž umístěno centrální dispečerské pracoviště celé trati. Na dolní fotografii z téhož dne opouští zastávku Gdańsk Matarnia jednotka SA136-014 jako osobní vlak do stanice Gdańsk Wrzeszcz.
Text a foto Petr Štefek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019