Leden
Únor
Březen
Duben


 

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Únor 2016

Přerod lokomotiv řady 114.5 SD-Kolejová doprava v posunovadla PZ 114
Když vyrobila v roce 1996 lokomotivka Škoda Plzeň prototyp relativně moderní posunovací lokomotivy s asynchronními trakčními motory, stěží by někdo předpokádal, že o necelých 20 let později bude následovat její přestavba na dieselelektrické posunovadlo. Kromě první vyrobené 114.501 se rekonstrukci podrobila i 114.502. Přestavbu obou lokomotiv pro společnost SD-Kolejová doprava zahájila v roce 2015 jihlavská pobočka firmy CZ LOKO. Oba stroje jsou nyní zařazovány ve zkušebním provozu na posunu se soupravami vozů při vykládce v energetických provozech Severočeských dolů.
Lokomotivy řady 114.5 byly vyrobeny v celkovém počtu pouhých 4 kusů, prototyp v roce 1996, stroje 114.502 a 503 v roce 1999 a 114.504 v roce 2000. Nasazovány do provozu začaly být u Dolů Nástup Tušimice (DNT). I přes moderní koncepci elektrické výzbroje s použitím napěťových trakčních střídačů s GTO a pomocných pohonů s IGBT polovodičovými prvky a asynchronními trakčními motory lokomotivy v provozu neoplývaly velkou spolehlivostí. A tak se i po několika opravách realizovaných výrobcem nakonec lokomotivy 114.503 a 504 staly zdrojem náhradních dílů pro své dvě kolegyně. 114.501 a 502 pak prošly v roce 2010 u SD-Kolejová doprava opravou spojenou s obnovou laku. Přesto byly několik roků po opravě odstaveny z provozu a firmou SD-Kolejová doprava, která se po DNT jako dceřiná firma Severočeských dolů stala jejich provozovatelem a v roce 2009 i majitelem, přistaveny k rekonstrukci na posunovací zařízení.
Z lokomotivy zůstal zachován hlavní rám, kompletní pojezd a větší část původních celků. Místo kabiny bylo na rám pod novou kapotu dosazeno soustrojí sestávající ze spalovacího motoru Caterpillar C15 o jmenovitém výkonu 403 kW a trakčního alternátoru Siemens 1FC2 401. Alternátor napájí přes nový střídač původní trakční asynchronní motory. Kompletní elektrická výzbroj posunovadla včetně střídače pochází z produkce plzeňské firmy Di-Elcom. Pod rám mezi podvozky byla umístěna nová palivová nádrž. Ostatní použité celky, zachované z původní lokomotivy, jako např. kapoty představků, kompresor a pneumatická výzbroj, prošly celkovou repasí. Nejvyšší provozní rychlost posunovadla je 30 km/h, pracovní rychlost v rozmezí 0,5 - 5 km/h, maximální rychlost při tažení 60 km/h. Celková hmotnost stroje činí 72 t. Posunovací zařízení je vybaveno dálkovým rádiovým řízením.
Horní fotografie zachycuje obě lokomotivy řady 114.5 v areálu CZ LOKO těsně před zahájením přestavby. Druhé vyrobené posunovadlo PZ 114.002 dokumentuje dolní fotografie, pořízená krátce před odvozem tohoto stroje do Prunéřova.
Text a horní foto Daniel Brabenec, dolní foto Ludvík Šebesta
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017