Únor 2016

Přerod lokomotiv řady 114.5 SD-Kolejová doprava v posunovadla PZ 114
Když vyrobila v roce 1996 lokomotivka Škoda Plzeň prototyp relativně moderní posunovací lokomotivy s asynchronními trakčními motory, stěží by někdo předpokádal, že o necelých 20 let později bude následovat její přestavba na dieselelektrické posunovadlo. Kromě první vyrobené 114.501 se rekonstrukci podrobila i 114.502. Přestavbu obou lokomotiv pro společnost SD-Kolejová doprava zahájila v roce 2015 jihlavská pobočka firmy CZ LOKO. Oba stroje jsou nyní zařazovány ve zkušebním provozu na posunu se soupravami vozů při vykládce v energetických provozech Severočeských dolů.
Lokomotivy řady 114.5 byly vyrobeny v celkovém počtu pouhých 4 kusů, prototyp v roce 1996, stroje 114.502 a 503 v roce 1999 a 114.504 v roce 2000. Nasazovány do provozu začaly být u Dolů Nástup Tušimice (DNT). I přes moderní koncepci elektrické výzbroje s použitím napěťových trakčních střídačů s GTO a pomocných pohonů s IGBT polovodičovými prvky a asynchronními trakčními motory lokomotivy v provozu neoplývaly velkou spolehlivostí. A tak se i po několika opravách realizovaných výrobcem nakonec lokomotivy 114.503 a 504 staly zdrojem náhradních dílů pro své dvě kolegyně. 114.501 a 502 pak prošly v roce 2010 u SD-Kolejová doprava opravou spojenou s obnovou laku. Přesto byly několik roků po opravě odstaveny z provozu a firmou SD-Kolejová doprava, která se po DNT jako dceřiná firma Severočeských dolů stala jejich provozovatelem a v roce 2009 i majitelem, přistaveny k rekonstrukci na posunovací zařízení.
Z lokomotivy zůstal zachován hlavní rám, kompletní pojezd a větší část původních celků. Místo kabiny bylo na rám pod novou kapotu dosazeno soustrojí sestávající ze spalovacího motoru Caterpillar C15 o jmenovitém výkonu 403 kW a trakčního alternátoru Siemens 1FC2 401. Alternátor napájí přes nový střídač původní trakční asynchronní motory. Kompletní elektrická výzbroj posunovadla včetně střídače pochází z produkce plzeňské firmy Di-Elcom. Pod rám mezi podvozky byla umístěna nová palivová nádrž. Ostatní použité celky, zachované z původní lokomotivy, jako např. kapoty představků, kompresor a pneumatická výzbroj, prošly celkovou repasí. Nejvyšší provozní rychlost posunovadla je 30 km/h, pracovní rychlost v rozmezí 0,5 - 5 km/h, maximální rychlost při tažení 60 km/h. Celková hmotnost stroje činí 72 t. Posunovací zařízení je vybaveno dálkovým rádiovým řízením.
Horní fotografie zachycuje obě lokomotivy řady 114.5 v areálu CZ LOKO těsně před zahájením přestavby. Druhé vyrobené posunovadlo PZ 114.002 dokumentuje dolní fotografie, pořízená krátce před odvozem tohoto stroje do Prunéřova.
Text a horní foto Daniel Brabenec, dolní foto Ludvík Šebesta
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017