Leden
Únor
Březen
Duben


 

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Duben 2016

Lokomotivy ET40 se opět vrátí do provozu
V letech 1975 až 1978 vyrobila Škoda Plzeň pro Polskie Koleje Państwowe 60 kusů dvojdílných stejnosměrných elektrických lokomotiv typu 77E, kterým byla v Polsku přidělena řada ET40. Šlo o lokomotivy podobné konstrukce jako československá řada E469.5 (nyní 125.8 provozovaná na slovenské Širokorozchodné trati). Lokomotivy s uspořádáním pojezdu Bo'Bo'+Bo'Bo' měly hmotnost ve službě 164 tun, maximální rychlost 100 km/h a trvalý výkon 4080 kW.
Od počátku provozu byla zadáním těchto strojů především vozba těžkých vlaků na Uhelné magistrále, která spojuje oblast těžby černého uhlí v Horním Slezsku s přístavy Gdańsk a Gdynia. Proto také byly přiděleny do depa Bydgoszcz Wschód ležícího na této trase. Na Uhelné magistrále a na navazujících tratích byly tyto stroje v běžném provozu až do roku 2008, i když část z nich byla od 90. let minulého století postupně sešrotována.
Na přelomu let 2008 a 2009 však došlo k prudkému poklesu objemu nákladní dopravy (nejen) v Polsku. Na základě snížené potřeby hnacích vozidel rozhodlo PKP Cargo s počátkem roku 2009 o okamžitém odstavení všech dvoudílných elektrických lokomotiv řad ET40 a ET42. Všechny zbývající lokomotivy byly ještě v zimě 2009 přesunuty do depa Tarnowskie Góry. To ještě chvíli nasazovalo stroj ET40-01, ale i ten pak společně s ostatními stroji čekal několik let na další osud.
Lokomotivy ET40 bohužel neměly tolik štěstí jako výkonnější stroje ET42, které vyrazily opět na trať v roce 2011 (viz Lokomotivy ET42 PKP Cargo se vracejí do provozu), takže v roce 2012 začala přímo v depu Tarnowskie Góry jejich postupná šrotace. Zlikvidovány nebyly všechny a tak se ještě 20 kusů dočkalo v roce 2015 výběrového řízení na jejich odprodej, přičemž potenciální nabyvatel neměl povinnost koupené stroje fyzicky zlikvidovat.
Za těchto podmínek koupil Bronisław Plata, jeden z nejvýznamnějších polských pronajímatelů lokomotiv, stroje ev. č. 07, 31, 43, 52 a 55. Tyto lokomotivy byly v březnu přepraveny do dílen Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego (ZNTKiM) v Gdańsku. V tomto závodě byla zahájena oprava strojů ET40-52 a ET40-55, které byly v nejlepším stavu, další lokomotivy přijdou na řadu později. Předběžně je dojednáno, že lokomotivy by měl provozovat dopravce Lotos Kolej, z dílen tedy vyjedou zřejmě v barvách této společnosti. Ohrožen tak je původní záměr, že jedna z lokomotiv dostane původní nátěr, v jakém vyjela z plzeňské Škody.
Snímky zachycují jednu ze zmiňovaných lokomotiv – ET40-55. Na horní fotografii z 2. srpna 2007 je tento stroj zachycen s nákladním vlakem ve stanici Nakło Śląskie ještě ve službách PKP Cargo. Na dolním snímku je lokomotiva rozdělena na díly A a B v dílnách ZNTKiM dne 25. dubna 2016. Rozdílný nátěr napovídá, že lokomotiva prošla ještě krátce před svým odstavením v roce 2009 revizní opravou.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Bartosz Konieczny
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017