SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Duben 2016

Lokomotivy ET40 se opět vrátí do provozu
V letech 1975 až 1978 vyrobila Škoda Plzeň pro Polskie Koleje Państwowe 60 kusů dvojdílných stejnosměrných elektrických lokomotiv typu 77E, kterým byla v Polsku přidělena řada ET40. Šlo o lokomotivy podobné konstrukce jako československá řada E469.5 (nyní 125.8 provozovaná na slovenské Širokorozchodné trati). Lokomotivy s uspořádáním pojezdu Bo'Bo'+Bo'Bo' měly hmotnost ve službě 164 tun, maximální rychlost 100 km/h a trvalý výkon 4080 kW.
Od počátku provozu byla zadáním těchto strojů především vozba těžkých vlaků na Uhelné magistrále, která spojuje oblast těžby černého uhlí v Horním Slezsku s přístavy Gdańsk a Gdynia. Proto také byly přiděleny do depa Bydgoszcz Wschód ležícího na této trase. Na Uhelné magistrále a na navazujících tratích byly tyto stroje v běžném provozu až do roku 2008, i když část z nich byla od 90. let minulého století postupně sešrotována.
Na přelomu let 2008 a 2009 však došlo k prudkému poklesu objemu nákladní dopravy (nejen) v Polsku. Na základě snížené potřeby hnacích vozidel rozhodlo PKP Cargo s počátkem roku 2009 o okamžitém odstavení všech dvoudílných elektrických lokomotiv řad ET40 a ET42. Všechny zbývající lokomotivy byly ještě v zimě 2009 přesunuty do depa Tarnowskie Góry. To ještě chvíli nasazovalo stroj ET40-01, ale i ten pak společně s ostatními stroji čekal několik let na další osud.
Lokomotivy ET40 bohužel neměly tolik štěstí jako výkonnější stroje ET42, které vyrazily opět na trať v roce 2011 (viz Lokomotivy ET42 PKP Cargo se vracejí do provozu), takže v roce 2012 začala přímo v depu Tarnowskie Góry jejich postupná šrotace. Zlikvidovány nebyly všechny a tak se ještě 20 kusů dočkalo v roce 2015 výběrového řízení na jejich odprodej, přičemž potenciální nabyvatel neměl povinnost koupené stroje fyzicky zlikvidovat.
Za těchto podmínek koupil Bronisław Plata, jeden z nejvýznamnějších polských pronajímatelů lokomotiv, stroje ev. č. 07, 31, 43, 52 a 55. Tyto lokomotivy byly v březnu přepraveny do dílen Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego (ZNTKiM) v Gdańsku. V tomto závodě byla zahájena oprava strojů ET40-52 a ET40-55, které byly v nejlepším stavu, další lokomotivy přijdou na řadu později. Předběžně je dojednáno, že lokomotivy by měl provozovat dopravce Lotos Kolej, z dílen tedy vyjedou zřejmě v barvách této společnosti. Ohrožen tak je původní záměr, že jedna z lokomotiv dostane původní nátěr, v jakém vyjela z plzeňské Škody.
Snímky zachycují jednu ze zmiňovaných lokomotiv – ET40-55. Na horní fotografii z 2. srpna 2007 je tento stroj zachycen s nákladním vlakem ve stanici Nakło Śląskie ještě ve službách PKP Cargo. Na dolním snímku je lokomotiva rozdělena na díly A a B v dílnách ZNTKiM dne 25. dubna 2016. Rozdílný nátěr napovídá, že lokomotiva prošla ještě krátce před svým odstavením v roce 2009 revizní opravou.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Bartosz Konieczny
 
 
 
 
26. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3