V letech 1956 - 1957 převzaly ČSD do svého stavu čtyři lokomotivy řady E 422.0 vyrobené v závodě Škoda Plzeň. Konstruovány byly pro napájecí soustavu 1,5 kV DC a určeny pro tratě Tábor - Bechyně a Rybník - Lipno. V pravidelném provozu vydržely tyto lokomotivy (od roku 1988 nesoucí označení 100.001 - 004) do roku 1996. O dva roky později byla sešrotována lokomotiva 100.004. Následně byla zrušena i 100.002, ta se ale později dostala do depozitáře NTM v Chomutově. Zbývající dvě lokomotivy byly zařazeny pod DHV Lužná u Rakovníka a jsou deponovány v Táboře.
Koncem listopadu 2015 byla 100.003 odeslána na vyvazovací opravu do ČMŽO Přerov. Ta zde probíhala do počátku května 2016. Při opravě byla lokomotiva zároveň opatřena i novým historickým nátěrem, odpovídajícím období nasazení v 80. letech minulého století.
6. 5. 2016 pak byla E 422.0003 odvezena z Přerova do Prahy a následně druhý den do Tábora. Zde by měla být po provedení zkoušek nasazována na nostalgické vlaky na trati Tábor - Bechyně. Zároveň jí bylo změněno EVN na 90 54 3100 003-3, řadící tento stroj mezi historická vozidla.
Na fotografii ze 7. 5. je E 422.0003 (100.003) zachycena v Praze-Vysočanech při převozu z Přerova do Tábora. Pro úsek Nymburk - Praha-Vršovice se úlohy vlakové lokomotivy ujala 111.023.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Jiří Konečný
|