V roce 2015 vypsalo ČD Cargo po několika dřívějších pokusech výběrové řízení na dodávku pěti vícesystémových lokomotiv umožňujících provoz od Nizozemska přes střední Evropu po balkánské země. 13. 4. 2016 pak byla podepsána smlouva mezi ČD Cargo a firmou Siemens na výrobu 5 strojů Vectron MS s termínem dodání do konce roku 2016, s opcí na další tři lokomotivy. První stroj byl vyroben v předstihu a výrobně dokončen v druhé polovině května 2016. U Drážního úřadu ČR obdržel označení 383.001. 27. 5. 2016 byl přepraven strojem 103.222 RailAdventure z Mnichova do Bad Schandau, kde si ho 28. 5. 2016 převzala 372.014 ČD Cargo a převezla jej do ZC VUZ Velim. Zde jej čeká oživení a vykonání TBZ. Následně by měl být přepraven do Ostravy, kde se zúčastní jako výstavní exponát veletrhu Czech Raildays.
Lokomotivní řada 383 byla objednána s výkonem 6,4 MW a maximální rychlosti 160 km/h (původně byla poptávána lokomotiva s maximální rychlostí 140 km/h). Pro mezinárodní provoz bude vybavena jak jednotlivými národními zabezpečovaci pro dané země, tak i zabezpečovacím zařízením ETCS. Při výrobě byla 383.001 opatřena standardním bílým nátěrem jako většina ostatních lokomotiv Vectron a následně byla ještě u výrobce polepena modrou fólií s patřičným potiskem. Další lokomotivy pro ČD Cargo už vyjedou přímo z výroby v modrém laku, polepem budou řešeny pouze nápisy.
Na fotografii pořízené 28. 5. 2016 v Praze-Libni je zachycen převoz 383.001 z Německa do Velimi, v čele s vlakovou lokomotivou 372.014.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Jiří Konečný
|