Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Květen 2016

Napětí varšavské příměstské železnice WKD přepnuto na 3000 V
Společnost Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) provozuje stejnojmennou elektrickou příměstskou železnici Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska (33 km) s odbočkou Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (3 km). Již od zprovoznění prvního úseku v roce 1927 bylo na této síti použito napájení stejnosměrnou soustavou 600 V, tj. stejný systém jako na varšavské tramvajové síti. Po roce 2000 se začal rodit plán přechodu na soustavu 3000 V DC, což má vést ke zvýšení rychlosti a také zkrácení intervalů mezi vlaky. Z hlediska infrastruktury bylo nutné připravit napájecí stanice na 3000 V, přičemž po přepnutí stačí tři stanice místo původních šesti na 600 V. Pro změnu napětí však byla nutná především investice do nových jednotek.
Od 70. let minulého století byly na WKD provozovány jednotky EN94, kterých bylo dodáno 40 kusů. S jejich náhradou novými vozidly se začalo v roce 2004, kdy byla zakoupena jedna souprava řady EN95. Ta byla ještě vyrobena pouze pro provoz pouze na napětí 600 V, v letech 2014-2015 však byla v rámci modernizace upravena rovněž pro možnost napájení 3000 V. Rozsáhlejší nákup pokračoval až v roce 2012, kdy bylo dáno do provozu 14 jednotek EN97. Ty už byly připraveny pro provoz buď na systému 600 V nebo 3000 V (viz Elektrické jednotky EN97 WKD). Tehdy se plánovalo přepnutí napětí na rok 2013, ale problémy se spolehlivostí nově dodaných vozidel vyústily v nutnost dalšího provozování starých souprav EN94, takže přechod na 3000 V nebyl možný.
Po dodávkách jednotek EN95 a EN97 od výrobce Pesa následoval v roce 2016 nákup šesti nových souprav z konkurenčního Newagu. Jde o šest kusů jednotek EN100, které již umožňují provoz pouze pod napětím 3000 V. Díky nově dodaným vozidlům tak konečně mohlo dojít k ukončení napájení 600 V. Posledním dnem provozu s původním napětím a tedy i se starými jednotkami EN94 tak byl 27. květen 2016. Následujícího dne již pod napětím 3000 V jezdily jen novější jednotky EN95 a EN97, které doplnily zatím tři nově dodané soupravy EN100.
Na horním snímku pořízeném u zastávka Warszawa Salomea je v posledním dnu provozu systému 600 V zachycen vlak tvořený jednotkami EN94-17 a EN94-34. Na dolní fotografii čeká téhož dne v depu WKD Grodzisk Mazowiecki na provoz pod napětím 3000 V nová jednotka EN100-02.
Text Petr Štefek, foto Ryszard Rusak
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019