V únoru 2015 uzavřela firma CZ LOKO kontrakt na modernizaci celkem 14 dvoudílných lokomotiv řady 2M62 (2M62U) pro lotyšského dopravce Latvijas dzelzceļš (LDz) v hodnotě přesahující 42 mil. eur. Samotná příprava a konečná montáž rekonstruovaných vozidel probíhá v dílnách LDz ritošā sastāva serviss v Rize, přičemž modernizační pakety dodává jihlavská pobočka CZ LOKO. První dokončená dvojice vozidel, nově nesoucí označení 2M62UM-0111 (rekonstrukce stroje 2M62U-0111, vyrobeného v roce 1989), se prezentovala 20. 5. 2016 na slavnostní přehlídce vozidel LDz v Rize při příležitosti oslav 155 let od zahájení provozu na první železnici v Lotyšsku. Po dokončení zkoušek se očekává od července 2016 zařazení první 2M62UM do pravidelného provozu v depu Daugavpils. Poslední dvojice vozidel by pak měla být dodána do konce roku 2017.
Lokomotiva je skříňového provedení a sestává ze dvou shodných dílů s koncovou kabinou strojvedoucího (jedna na každý díl). Skříň lokomotivy designově vychází z českých lokomotiv řady 753.6. K pohonu je použit pro každý díl jeden spalovací motor MTU 16V 4000 R43 o výkonu 2 200 kW, plnící emisní normu EU Stage IIIA. Přenos výkonu na nápravy je elektrický AC/DC s využitím původních trakčních motorů. Maximální rychlost stroje je 100 km/h, maximální tažná síla 2x 432 kN, jmenovitá hmotnost 2x 138 t.
Na fotografii z 20. 5. 2016 je zachycena 2M62UM-111 v železniční stanici Rīga-Pasažieru při příležitosti slavnostní prezentace spolu s dalšími inovovanými vozidly LDz.
Text Daniel Brabenec, foto Victor Bashkirov
|