Leden
Únor
Březen
Duben
Květen


 

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Srpen 2016

Prototyp dieselové lokomotivy 744.101 EffiShunter 1000
Po několikaleté přestávce vyjela v roce 2016 na české koleje nově vyrobená dieselová lokomotiva, stejně jako několik předchozích pocházející z produkce firmy CZ LOKO. Jedná se o přepracované řešení lokomotivy 744.001 (viz Lokomotiva 744.001 ve zkušebním provozu se zátěží), proto je tento stroj označen v navazujícím pořadí jako 744.101. Prototypová lokomotiva je vyráběna v závodě v České Třebové a odpovídá současným specifikacím interoperability TSI.
Lokomotiva je čtyřnápravová kapotová s věžovou kabinou umístěnou na hlavním rámu blíže konci stroje, s dvěma podvozky obdobného provedení jako u lokomotivy 744.001 a elektrickým přenosem výkonu AC/AC. Zdrojem energie je spalovací motor Caterpillar C32 o výkonu 895 kW, splňující emisní normy EU stage IIIB, který pohání trakční alternátor Siemens. Usměrněným proudem z trakčního usměrňovače jsou ze stejnosměrného meziobvodu napájeny přes individuální střídače EVPÚ Nová Dubnica 4 trakční asynchronní motory CZ LOKO TAM1084C6, uchycené pomocí tlapových valivých ložisek na jednotlivých dvojkolích. Z vlastního stejnosměrného meziobvodu za trakčním alternátorem jsou napájeny přes samostatné střídače i pomocné pohony lokomotivy. Lokomotiva je vybavena vzduchotlakou brzdou Dako, elektrodynamickou brzdou a zajišťovací střadačovou brzdou. Všechna dvojkolí jsou brzděna kotoučovými brzdovými jednotkami. Zdrojem stlačeného vzduchu je lamelový kompresor Mattei se sušičkou vzduchu, vzduchové rozvody jsou nerezové. Dosazen je mikroprocesorový řídicí systém MSV. Délka lokomotivy přes nárazníky je 16 400 mm, šířka 3 060 mm, výška 4225 mm, hmotnost 80 t (variantně 76 - 84 t), maximální rychlost 100 km/h, minimální poloměr oblouku 65 m.
V druhé polovině srpna 2016 byla stavba lokomotivy montážně dokončena a 21. 8. 2016 byla převezena ke stacionárním zkouškám do VÚKV, který působí v areálu ZC VUZ Velim. Poté bude následovat oživování a další série zkoušek. Plánována je její prezentace na letošním veletrhu Innotrans v Berlíně.
Na fotografii pořízené v žst. Velim 21. 8. 2016 se představuje 744.101, připravená na převoz po vlečce VUZ do areálu VÚKV.
Text Daniel Brabenec, foto Tomáš Dohnal
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017