Český dopravce RegioJet, který v České republice slaví již pět let pravidelného provozu na dálkové lince Praha – Ostrava – Havířov, odkoupil pro další rozvoj svých aktivit od švýcarského státního dopravce SBB-CFF-FFS (dále jen SBB) celkem 25 vozů B řady 20-73. Dohromady tak RegioJet vlastní již 39 vozů od SBB (12 ex SBB vozů Am řady 19-90 a 2 ex DB vozy Bwmz řady 29-90, které jsou původně také švýcarské – viz
Nově zakoupené vozy mají velkoprostorové uspořádání s kapacitou 80 míst k sezení. Na druhém představku je umístěn držák na kola a na lyže. Maximální rychlost vozů je 160 km/h. V rámci příprav na provoz v Česku a na Slovensku projdou vozy dvouetapovou modernizací. V první etapě bude na všechny vozy dosazen nový centrální zdroj energie firmy EVPÚ Nová Dubnica pro napájení jednotlivých technologických uzlů vozu (např. dobíječ vozových baterií, klimatizace). Stávající zdroj umožňoval provoz pouze na trakčním napájecím systému 15 kV / 16,7 Hz, nový bude univerzální pro všechny evropské napájecí systémy. Dále bude u deseti vybraných vozů vyčištěn interiér, dosazeny piktogramy dopravce RegioJet a vozy budou postupně od 11. prosince 2016 nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími. Ve druhé etapě bude na zbylých vozech provedena náhrada stávajícího otevřeného systému WC za systém uzavřený, vakuový, budou dosazeny nové sedačky, které jsou standardní pro již jezdící velkoprostorové vozy RegioJetu (řada Bmpz 20-90 výrobce ASTRA Vagoane Călători). Poté budou dříve upravené vozy staženy z provozu a modernizovány ve stejném stylu jako ostatní vozy.
Prvních 13 vozů řady 20-73 bylo do Česka přivezeno 7. července 2016 z rakouského Summerau, kam vozy dopravil rakouský dopravce Wiener Lokalbahnen Cargo ze švýcarsko-rakouské pohraniční stanice Busch SG. Vozy byly poté deponovány v Hranicích na Moravě v areálu firmy SDS. Následně byly dva z vozů přepraveny do dílem Metrans Dyko Rail Repair Shop Kolín, kde proběhla demontáž podvozků obou vozů a jejich přeprava kamiónem zpět do Švýcarska za účelem jejich zavázání pod jiné dva vozy řady 20-73. Ty měly podvozky v havarijním stavu a nebyly schopné přepravy po kolejích. Jeden vůz byl dále přepraven na udržovací základnu RegioJet v Praze, kde proběhla komisionální prohlídka před započetím rekonstrukcí. Většina modernizačních prací bude probíhat ve firmě KOS Krnov, kam bylo přepraveno 10 vozů z Hranic na Moravě a jeden vůz z Prahy. Druhá série vozů dorazí do České republiky během letošního podzimu a počítá se u nich s modernizacemi během roku 2017.
Přeprava jedenácti vozů B 20-73 ex SBB do Krnova byla vyfotografována 28. září 2016 mezi stanicemi Dětřichov nad Bystřicí a Valšov. V čele vlaku stanuly lokomotivy 740.609 a 740.655 dopravce EŽ Praha.
Text Petr Marušák, foto Jiří Šalda
|