SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Září 2017

Elektrizace spojnice Minsk - Vilnius dokončena
16. září 2017 byla slavnostně dokončena elektrizace mezinárodního koridoru spojujícího Minsk a Vilnius. Tato stavba zahrnovala zavedení soustavy 25 kV 50 Hz AC mezi běloruským městem Maladzečna a pohraničním bodem Gudogaj/Kena a dále pak na litevském území do stanice Naujoji Vilnia. Úseky Minsk - Maladzečna v Bělorusku a Naujoji Vilnia - Vilnius v Litvě již byly elektrizovány dříve.
V nákladní dopravě se zatím změnilo jen to, že do pohraniční přechodové stanice Kena mohou přijíždět z Běloruska nákladní vlaky vedené elektrickou lokomotivou. První takový vlak dorazil do Keny 6. září 2017 v čele se strojem BKG1-011 běloruských železnic BČ. Rozšíření elektrického provozu v nákladní dopravě se očekává v roce 2020, kdy by měla být dokončena elektrizace nákladního obchvatu Vilniusu ze stanice Kyviškės přes seřaďovací nádraží Vaidotai do stanice Paneriai.
V osobní dopravě se očekává zavedení pravidelného elektrického provozu se začátkem nového grafikonu, tj. od 10. prosince 2017. Na vlacích mezi Minskem a Vilniusem budou nasazeny litevské elektrické jednotky řady 575 české výroby a běloruské soupravy řady EPR (Stadler Flirt). Ty nahradí dosud provozované motorové jednotky řady DP3 (viz Běloruské jednotky DP3 v pravidelném provozu do Vilniusu). V dálkové dopravě na rychlících do Kaliningradu pak běloruské elektrické lokomotivy pravděpodobně nahradí stávající stroje TEP70BS BČ. Litevské železnice LG zatím žádné elektrické lokomotivy nemají.
Prvním vlakem, který projel celou trasu v čele s elektrickou lokomotivou, se 13. září 2017 stal rychlík č. 29 z Moskvy do Kaliningradu. Ten přivezla do Vilniusu lokomotiva ČS4T-594, ale jako záložní byla ve vlaku zařazena i motorová lokomotiva TEP70BS-082. Uvedený vlak je zdokumentován na fotografii pořízené při příjezdu do stanice Vilnius.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Robertas Šalčiūnas
 
 
 
 
7. 7. 2022 © SPŽ 0 Verze 1.3