Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Březen 2018

Stroje ST43 u PKP Cargo končí, s pomocí přichází konkurence
Největší polský nákladní dopravce PKP Cargo se dlouhodbě potýká s nedostatkem lokomotiv pro traťové výkony. To je nyní umocněno rovněž praktickým ukončením provozu šestinápravových lokomotiv řady ST43. Na počátku března již totiž bylo k dispozici jen posledních pět kusů těchto strojů, kontrétně poslední dva kusy nasazuje depo Kamieniec Ząbkowicki (ST43-333 a ST43-368), po jednom pak jsou v depech Węgliniec (ST43-355), Leszno (ST43-365) a Żurawica (ST43-366). V nejbližších týdnech pak budou odstaveny tři z těchto strojů a ve stavu PKPC zůstanou poslední dvě provozuschopné lokomotivy ST43.
Jedním ze strojů ST43, které byly nedávno odstaveny, patří i ST43-364. Ten působil v posledních letech zejména při vozbě vlaků s ukrajinským kaolinem na trati mezi Werchratou a Muninou na jihovýchodě Polska. Jeho posledním dnem v provozu byl 16. únor 2018, kdy došlo při vedení vlaku TLSc 333094 Werchrata - Jarosław nedaleko stanice Bobrówka k technické závadě, která v souvislosti s brzkým vypršením lhůty technické způsobilosti již nebyla odstraněna. Výše uvedený vlak je zachycen na horní fotografii pořízené nedaleko zastávky Dziewięcierz, pár desítek kilometrů před místem definitivního skonu lokomotivy.
Nedostatek velkých „dieselů“ pak znásobuje ještě dlouhodobá výluka trati Rudna Gwizdanów - Legnica, která si vyžádala odklony vlaků po neelektrizovaném rameni Węgliniec - Głogów. To má pak negativní dopad zejména na vývoz kameniva z lomů v oblasti Sudet, které jsou v drtivé většině dosažitelné pouze po tratích bez trakčního vedení.
Tuto situaci zatím PKPC neřeší dodávkami nových lokomotiv, ale využitím služeb jiného dopravce. Od března 2018 tak dopravce ORION Kolej poskytuje na vlaky PKPC dvě lokomotivy řady M62, konkrétně M62-1202 a 1296. Nasazovány jsou přednostně na vozbu vlaků v úseku Kamieniec Ząbkowicki - Kędzierzyn-Koźle, v případě potřeby mohou vyrazit s vlakem i na jinou trať vycházející z uzlu Kamieniec Ząbkowicki.
Pohled na aktuální situaci poskytuje dolní snímek pořízený 3. března 2018 před stanicí Racławice Śląskie, kdy stroj M62-1202 jede v čele prázdných „węgłarek“ jako vlak TMSc 466077 Bielsko-Biała Główna - Paczków.
Text Petr Štefek, foto Jan Hanzel
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019