Koncem roku 2018 nabídly Koleje Śląskie v aukci k odprodeji dvě nadbytečné motorové jednotky SA109. Vítězem tohoto řízení se stala 19. 12. 2018 česká společnost GW Train Regio (GWTR), která získala do svého majetku stroje SA109-005 a SA109-011. Obě jednotky byly odstaveny z provozu z důvodu propadlých revizí, s celkovým proběhem od vyrobení okolo 200 tisíc km. Proto je v Česku čeká oprava spojená s modernizací včetně úprav interiéru. Následně se s nimi po schválení u DÚ počítá na některý z plánovaných výkonů GWTR s příchodem GVD 2019/2020.
Dvoudílné motorové jednotky SA109 z produkční řady RegioVan (výrobní typ 212M) vyráběla společnost Kolzam Racibórz v letech 2003 - 2005 a do úpadku firmy v srpnu 2005 bylo vyrobeno 10 jednotek (viz
Dvojčlánkové motorové vozy SA109 v Polsku). Výrobní dokumentaci následně odkoupil podnik Fablok Chrzanów, který v letech 2011 - 2012 vyrobil jedenáctou jednotku a výroba tohoto typu byla ukončena. Jednotky s uspořádáním náprav A'1'+1'A' pohání dva spalovací motory Rába-MAN D10 UTSLL o výkonu 2x 190 kW, přenos výkonu je hydromechanický. Celková délka jednotky je 27 896 mm, hmotnost 45 t, maximální rychlost 100 km/h, obsaditelnost 73 míst k sezení, celková 180 osob.
Obě jednotky byly počátkem ledna 2019 vypraveny na cestu do Česka. 5. 1. 2019 si je GWTR převzal na hranici a převezl za pomoci strojů 742.201 a 721.519 (SÚD Teplice, resp. nájem SÚD od KPKV) z Chałupek do Volar, kde má GWTR své zázemí pro provozní soubor Šumava.
Na fotografii z 6. 1. 2019 jsou zachyceny obě motorové jednotky SA109-005 (95 51 2710 010-0 + 95 51 2710 011-8) a SA109-011 (95 51 2710 009-2 + 95 51 2710 008-4) v železniční stanici Volary v den svého příjezdu.
Text Daniel Brabenec, foto Lubomír Podlaha
|