SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2020

Dokončení dodávky pěti lokomotiv řady 744.1 pro ČD Cargo
ČD Cargo se v roce 2018 rozhodlo po nákupu Vectronů omladit také svůj park dieselových lokomotiv. V polovině roku 2018 byla vypsána dvě výběrová řízení - na modernizaci až 50 lokomotiv řady 742 a nákup pěti zcela nových lokomotiv pro posun a středně těžkou traťovou službu s opcí na dalších 5. Výběrové řízení na nové lokomotivy bylo zveřejněno 8. 6. 2018 a na počátku roku 2019 byla vyhlášena jako vítěž soutěže společnost CZ LOKO s lokomotivou řady 744.1 (výrobní typ EffiShunter 1000). Ihned po podpisu kupní smlouvy byla v jihlavském závodě zahájena výroba první lokomotivy 744.110. Dalším lokomotivám pro ČD Cargo bylo přiděleno označení 744.111 - 114. Pořadím tak nenavazovaly na do té doby vyrobené lokomotivy 744.101 - 105 pro italského dopravce Mercitalia Shunting & Terminal, označení 744.106 a 107 později obdržely další italské stroje pro TPER a 744.108 - 109 pro RTC (viz Lokomotivy řady 744.1 pro italské dopravce Dinazzano PO a Rail Traction Company). V polovině roku 2019 pak ČD Cargo poptávalo na 5 objednaných lokomotiv finanční leasing, o případné objednávce opčních lokomotiv bude rozhodnuto později.
Lokomotiva řady 744.1 je čtyřnápravová, kapotového provedení, s věžovou kabinou strojvedoucího umístěnou blíže zadnímu konci rámu. Poháněna je spalovacím motorem Caterpillar C32 stage IIIB o jmenovitém výkonu 895 kW. Přenos výkonu je elektrický AC/AC. Z trakčního alternátoru Siemens 1FC2 560-6 je veden usměrněný proud do stejnosměrného meziobvodu a čtyři trakční střídače SN 660-720 EVPÚ Nová Dubnica individuálně napájejí 4 asynchronní trakční motory TAM 1084. Třífázový proud z dalších střídačů využívají i pomocné pohony. Délka lokomotivy přes nárazníky je 16,4 m, hmotnost 80 t, maximální rychlost 100 km/h. Součástí výbavy je i mobilní část zabezpečovače ETCS od firmy Bombardier. Použita jsou celistvá kola a kotoučová brzda.
Všechny lokomotivy jsou zařazeny pod SOKV Ostrava a nasazovány pod PJ Brno převážně na pracovišti Břeclav, kam jsou z výroby také převáženy. 744.110 byla předána ČD Cargu v Břaclavi 30. 9. 2019, poslední 744.114 dojela z výrobního závodu do Břeclavi 17. 1. 2020. Z Břeclavi pak lokomotivy nepravidelně zajíždějí do Hrušovan nad Jevišovkou, Znojma, Moravských Budějovic a Jihlavy. Od počátku ledna 2020 probíhá zaškolování strojvedoucích i v Havlíčkově Brodě, kde by měla být řada 744.1 nasazována na místních výkonech.
Na fotografii z 8. 1. 2019 se představuje 744.114, poslední z pětikusové objednávky pro ČD Cargo, při návratu ze zkušební jízdy jako Lv 55871 Havlíčkův Brod - Jihlava ještě v kolejišti výchozí stanice.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
3. 8. 2020 © SPŽ 0 Verze 1.3