Vectrony DB Cargo vozí vlaky bez přepřahu z Polska do Rumunska
|
|
Během zimních měsíců roku 2020 Vectrony řady 193 DB Cargo vytlačily v Česku lokomotivy řady 189 používané původně na vlacích dopravců Arriva vlaky a DB Cargo Czechia (viz též
Svitky Ziltendorf - Senica nově vozí DB Cargo Czechia). Oproti standardní ose západ-východ (tj. zejména tranzit Děčín – Lanžhot) se ale Vectrony začaly v březnu objevovat i ve směru sever-jih, nově jsou totiž nasazovány na vlacích koksu z polských koksoven do rumunských železáren Liberty Galați.
Zajímavé je na tom především to, že Vectron jede bez přepřahu z výchozí stanice v Polsku až do maďarsko-rumunské pohraniční stanice Curtici. Dál už to z ekonomických důvodů nedává smysl s ohledem na velmi nízkou přepravní rychlost vlaků na rumunské síti. Vůbec první takový vlak tranzitoval přes Česko a Slovensko 15. března 2020, jednalo se o trasu Chałupki – Kúty – Štúrovo. Stejnou cestou jely i další ložené vlaky, prázdné pak slovensko-českou hranici překračují různě, buď jedou rovněž přes Kúty nebo přes Čadcu.
Novinkou je také to, že na této přepravě se podílejí výhradně dopravci ze skupiny DB Cargo, tj. DB Cargo Polska, DB Cargo Czechia (rovněž na Slovensku), DB Cargo Hungária a Deutsche Bahn Cargo Romania. Jedná se však jen o zkušební přepravy cca jednoho vlaku týdně, takže hlavní tíha přeprav koksu mezi polsko-českou a maďarskou-rumunskou hranicí tak dále zůstává na dopravcích ze skupiny LTE, kteří se na nich podílejí od počátku roku 2018 (viz
O koks do Galați se podělil Express Group a DB Cargo).
Použití Vectrona DB, konkrétně stroje 193 369, na Slovensku je zdokumentováno na fotografii pořízené 28. března 2020 na odjezdu ze stanice Devínska Nová Ves v čele vlaku Pn 1.nsl 58811 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Cătușa, který veze 36 vozů koksu.