SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červen 2020

Další EffiShuntery 1000 pro společnosti italského dopravního svazu Tper
Pět lokomotiv EffiShunter 1000 vyrobených v první polovině roku 2020 pro Mercitalia Rail a tímto dopravcem z finančních důvodů nakonec neodebraných CZ LOKO následně prodalo jiným provozovatelům železniční dopravy v Itálii. Dvě již dokončené a odzkoušené lokomotivy zakoupila společnost Sangritana (viz Dva stroje Effishunter 1000 pro dopravce Sangritana), zbývající tři nakonec získal italský dopravní svaz TPER (Trasporto Passeggeri Emilia-Romagna) pro podniky, ve kterých má podíl. Dva stroje nesoucí označení 744.117 a 119 budou nasazovány u osobního dopravce Trenitalia Tper, 744.118 poputuje ke společnosti Dinazzano PO, která již dvě stejné lokomotivy dodané v loňském roce provozuje (viz Lokomotivy řady 744.1 pro italské dopravce Dinazzano PO a Rail Traction Company).
Společnost Trenitalia Tper byla založena 1. 1. 2020 a má na starosti regionální železniční dopravu v celém regionu Emilia-Romagna. Vznikla jako společný podnik dvou železničních společností z oblasti - Trenitalia v něm má podíl 70 % (dopravce na síti RFI) a TPER 30 % (dopravce na síti FER). Samotný svaz TPER vznikl 1. 2. 2012 sloučením autobusového dopravce ATC (poboček z Bologny a Ferrary) a FER - místní regionální železniční společnosti. Jeho úkolem se stalo provozování osobní veřejné dopravy v regionu Emilia-Romagna. Nová společnost Trenitalia Tper byla pověřena zajišťováním osobní železniční dopravy v regionu na dobu 15 let s možností prodloužení na 22 let.
Zatímco lokomotivy 744.115 a 116 zůstaly stříbrné a změna vnějšího designu podle přání nového majitele se kromě nástřiku krytů zábradlí vyřešila polepy, lokomotivy 744.117 - 119 již také dokončované v barvách Mercitalia Rail čekalo přelakování větších celků, což u již smontovaných lokomotiv přineslo nemálo komplikací. Stroj 744.118 prošel změnou barevného řešení v závodě CZ LOKO v České Třebové, lokomotivy 744.117 a 119 byly kvůli nedostatečně dimenzované lakovně v Jihlavě převezeny na úpravy do Přerova. Aplikace nových barev bez demontáže kapot a kabiny byla značně komplikovaná a u kabin prakticky nemožná, proto tyto zůstaly díky kompromisní dohodě s objednatelem stříbrné spolu se světle šedým rámem a do nových barev byly přelakovány pouze kapoty, kryty zábradlí a návěstních světel. 744.118 je tak nově oranžovo stříbrná, 744.117 a 119 jsou zeleno stříbrné. Rozdíl v barevném řešení je nejvíce viditelný u 744.118 - její předchůdkyně 744.106 a 107 byly celooranžové s černým rámem.
Kvůli koronavirovému uzavření hranic s Itálií se odvoz lokomotiv k majiteli neustále odsouval. Také oživení zabezpečovače italskými techniky muselo být odloženo, a aby lokomotivy mohly absolvovat zkušební jízdy, muselo dojít k dočasným úpravám v některých celcích. Počátkem června byla do Jihlavy přivezena i 744.118 a v následujících týdnech vyjížděly v různých kombinacích spojené do vícečlenného řízení na zkušební jízdy z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou a Světlé nad Sázavou (případně Vlkanče). Nakonec k odvozu lokomotiv z Jihlavy došlo až 23. 6. 2020, kdy se vydaly tažené strojem 709.401 do Břeclavi a následně s jinými dopravci přes Rakousko do Itálie s cílovou stanicí Bologna.
Horní fotografie z 20. 5. 2020 zachytila lokomotivu 744.117 při zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu těsně před vjezdem do cílové stanice. Dolní fotografie z 4. 6. 2020 zobrazuje na stejném místě trojici lokomotiv 744.117, 744.119 a 744.118, směřujících do Žďáru nad Sázavou.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
29. 11. 2020 © SPŽ 0 Verze 1.3