SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Říjen 2021

Pravidelný provoz „krátkých Balmů“ skončil
S koncem října 2021 byl po více než 50 letech ukončen pravidelný provoz tzv. krátkých Balmů, byť už se v posledních letech jednalo o jejich modernizované verze. První vozy této řady vyrobila Vagónka Tatra ve Studénce v roce 1958, tedy před 63 lety, a jejich výroba pokračovala do roku 1969. Vozů Balm bylo vyrobeno celkem 711 kusů, ve stejném období vznikly i tvarově obdobné motorové vozy řady M240.0 (později řada 820), ty však ukončily svůj pravidelný provoz už v roce 2002. Vozy Balm byly čtyřnápravové, dvěma nástupními plošinami byly rozděleny na tři nestejně velké velkoprostorové oddíly. Cestujícím bylo k dispozici 68 sedadel, topení bylo naftové teplovzdušné, maximální rychlost 90 km/h (modernizované vozy měly od roku 2003 rychlost sníženu na 80 km/h).
V roce 1983 byly tyto vozy přeznačeny na řadu Bix, v letech 1994-1995 pak na řadu 020 (jako nemotorový přívěsný vůz). V letech 1995 až 1997 pak ŽOS Nymburk pro České dráhy modernizoval celkem 68 vozů, které byly přeznačeny na řadu Bifx/021. Modernizace se týkala především interiéru (např. výměna sedaček, počet míst k sezení poklesl na 66), vyměněna byla okna a dveře, zachován však zůstal nevhodný pojezd.
Vozy v původním stavu, naposledy označené Btx761, byly postupně vyřazeny během první dekády 21. století, další dekáda pak byla ve znamení vyřazování modernizovaných vozů označených v té době Btx763. Jejich pravidelný provoz byl ukončen v roce 2019 v domovské stanici Rakovník, byť ještě kvůli nedostatku vozů se na osobních vlacích mezi Znojmem a Břeclaví objevil vůz této řady mimořádně ještě v lednu 2020.
Tečkou za provozem těchto vozidel bylo nasazování vozů označených Bdtx766. Ty vznikly v letech 2007-2011 úpravou v KOS Krnov, která spočívala ve zřízení prostoru pro jízdní kola na úkor sedadel, jejichž počet poklesl na 54. Vozy byly doma především na trati Znojmo – Břeclav, objevily se však třeba i na trati Rybník – Lipno nad Vltavou. I tyto vozy víceméně dojezdily v letech 2019-2020, pro rok 2021 jim zůstal jediný pravidelný výkon. Vozy z domovské stanice Děčín jezdily o víkendech a svátcích od dubna do října na oběhu Sp 1965 / Os 26002 / Sp 1967 Děčín hl. n. – Mikulášovice dolní n. – Rumburk – Děčín hl. n. Úplně posledním vlakem s pravidelně nasazenými vozy Bdtx766 byl tedy vlak č. 1967 dne 31. října 2021.
Závěr provozu vozů řady Bdtx766 je zdokumentován na snímku pořízeném 28. října 2021 ve stanici Mlýny, do které vjíždí vlak Sp 1965 složený z lokomotivy 714.023 a vozů Bdtx766 č. 50 54 84-29 003 a 50 54 84-29 007.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
2. 10. 2022 © SPŽ 0 Verze 1.3