SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2022

Ukončení provozu trolejbusů Škoda 25Tr v Brně
V neděli 6. února proběhla v Brně rozlučková akce s kloubovými trolejbusy typu Škoda 25Tr Citelis 1B, kdy poslední provozní vůz ev. čísla 3613 vypravený z domovské vozovny Komín projel na pravidelných spojích prakticky celou brněnskou trolejbusovou síť. Kapitola provozu těchto plně nízkopodlažních kloubových vozů se tak uzavřela po čtrnácti letech.
Prototyp 17,8 metrů dlouhého kloubového vozu se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi 25Tr byl vyroben v roce 2004 společností Škoda Electric v Plzni ve spolupráci s Karosou Vysoké Mýto, již tehdy začleněnou do skupiny Irisbus. Navázal tak na o rok starší krátký 12metrový třídveřový trolejbus typu Škoda 24Tr Irisbus, který započal (resp. po mnoha dlouhých letech obnovil) etapu spolupráce plzeňské Škody s Karosou, kdy po uzavření závodu v Ostrově Škoda ukončila produkci vozů výhradní konstrukce a vrátila se na cestu spolupráce s výrobci autobusů.
Pro typ 25Tr byla opět použita zesílená samonosná karoserie modelu Citybus. Pohon zajišťuje asynchronní trakční motor 18ML 3550 K/4 o trvalém výkonu 240 kW. Napájen je z trolejí o napětí 600 V ss (alternativně 750 V) přes střídače na bázi IGBT tranzistorů, které umožňuji elektrodynamické brzdění s rekuperací až do zastavení. Prototyp měl navíc i nezávislý pomocný pohon spalovacím motorem Kirsch o výkonu 100 kW. Obsaditelnost byla projektována pro 150 cestujících, z toho 40 sedících. Maximální rychlost je 65 km/h, hmotnost prázdného vozu činí 17 700 kg.
První trolejbus 25Tr byl poprvé představen 15. července 2004. Po úspěšném oživení v mateřském závodě absolvoval sérii předváděcích jízd po trolejbusových provozech v České republice (viz Nízkopodlažní trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus v Ústí nad Labem). Do Brna byl přivezen 25. ledna 2005. Po nutných úpravách, zkušebních jízdách a zaškolení řidičů byl oficiálně představen regionální samosprávě i tisku pod dočasným ev. číslem 3609 2. února. Od odpoledne stejného dne potom necelé dva týdny vozil cestující v běžném provozu (viz Prezentační turné kloubového trolejbusu Škoda 25 Tr Irisbus).
Na základě poznatků z předváděcích jízd DPMB objednal devítikusovou sérii dodanou vždy po třech vozech v letech 2007 až 2009. Dostaly ev. čísla 3609 až 3617 navazující na předchozí kloubový typ 22Tr. Číslo 3609 tak bylo použito podruhé. Prototypový vůz dočasně zkoušený pod stejným označením byl výrobcem nakonec prodán do Zlína, kde sloužil v pravidelném provozu pod číslem 401 až do roku 2019. O dva roky později byl sešrotován.
Brněnské sériové vozy patřící do podtypu Citelis 1B (vozů 25Tr bylo do roku 2014 v různých verzích vyrobeno 78) se na první pohled odlišují použitím upravené karoserie a mechanické části autobusů Irisbus novější a o deset cm delší modelové řady Citelis 18M (např. designově výrazné kryty kontejnerů na střeše začínající hned za čelem vozu). I po technické stránce mají proti prototypu řadu změn a vylepšenou elektrickou výzbroj s novějším motorem o výkonu 250 kW. Nejsou osazeny nezávislým pomocným pohonem. Zato mají přední výkyvné polonápravy namísto tuhé a zadní článek je plně nízkopodlažní.
I když za roky provozu odvedly velký kus práce, nevyhýbaly se jim ani problémy. Velkou slabinou byla, na rozdíl od všech předchozích kloubových typů, jediná hnací (zadní) náprava. To vedlo za zhoršených klimatických podmínek v zimních měsících často až k odstavování z provozu. Po většinu působení v Brně byly přiděleny do vozovny Komín, ze které byly nasazovány především na linky 25, 26 a 37. Na přechodnou dobu se hlavně v dobách výluk objevovaly v menších počtech i na výkonech vozoven Husovice a Slatina. Z pravidelného provozu byly postupně odstavovány od prosince 2021 do února letošního roku.
Zajímavostí je, že typ 25Tr nakonec v pravidelném provozu přežily dva podstatně starší typy škodováckých kloubových trolejbusů 22Tr (provozní jsou aktuálně čtyři vozy z osmi, jeden je opravován do sbírek podnikového muzea) a dokonce i legendární vysokopodlažní 15Tr, byť ty reálně zastupuje už jen poslední provozní vůz ev. čísla 3504 vyrobený v roce 1991. Ač slouží jen jako záloha, v běžném provozu se vyskytuje stále poměrně často. Je to dáno tím, že starší typy vozů podstupovaly průběžně opravy vyšších stupňů včetně generálních. Tím se jim výrazně prodloužil předepsaný kilometrický proběh.
K předčasnému konci trolejbusů 25Tr také přispěl zájem o odkup. V nabídkovém řízení uspěl Dopravní podnik města Ústí nad Labem, který má ve svém parku šest zástupců stejného typu. Chce jimi nahradit legendární „patnáctky“ (jezdí zde stále 24 kusů), protože výběrové řízení na dodávku 33 nových kloubových parciálních trolejbusů zrušil loni Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a musí být vypsáno znovu. Ústecký dopravní podnik by měl odebrat všech devět brněnských vozů. DPMB tak vyhodnotil prodej jako ekonomicky výhodnější než na vozech provádět postupně generální opravy. To mu umožňují také dodávky nových vozů typu Škoda 27Tr (zástavba do vozů Solaris IV. generace), které jsou do Brna postupně dodávány od 9. listopadu 2021 a aktuálně je jich ve stavu dvacet. Druhá dvacetikusová série z uplatněné opce s plánovaným dodáním v letních měsících tohoto roku by měla ještě letos vyřadit z provozu i oba zmíněné starší typu kloubových trolejbusů.
Horní fotografie z 6. 2. 2022 byla pořízena přímo na hranici Brna na mimoměstské lince 31 do Šlapanic. Na čele vozu ev. čísla 3613 směřujícího na smyčku Kalvodova je i v malém rozlišení dobře patrný nápis: „POSLEDNÍ JÍZDA ŠKODA 25 TR“. Níže je stejný vůz zachycen v městské části Žabovřesky na lince 34 Vychodilova - Česká u zastávky Makovského náměstí. Dolní snímek z 1. května 2009 dokumentuje období pravidelného provozu. Nejstarší brněnský vůz 25Tr ev. čísla 3609 je zde na lince 26 zachycen na ulici Hlinky uprostřed úseku ohraničeného dvojicí zastávek Lipová a Pisárky.
Text a foto Petr Nohel
 
 
 
 
3. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3