SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2022

Ukončení nepřetržité výluky mezi Brnem a Blanskem
V sobotu 10. prosince 2022 byla slavnostně ukončena roční nepřetržitá výluka mezi Brnem a Blanskem. V rámci této výluky, kdy byl zaveden tzv. nickolejný provoz, byly osobní vlaky linky S2 a rychlíky linky R19 mezi Brnem a Blanskem nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (NAD). Expresní vlaky linky Ex3 Českých drah a společnosti RegioJet byly odkloněny přes Havlíčkův Brod společně s vlaky nákladní dopravy. Během výluky byly realizovány celkem tři stavby: Brno-Maloměřice St. 6 - Adamov, BC (zkratka BC je užívána pro stavby podpořené z dotačního programu Blending Call) jejíž zhotovitelem je sdružení MALADA (Subterra + Strabag Rail + Elektrizace železnic Praha), dále modernizace a přestavba stanice Adamov, kterou realizovala společnost Swietelsky Rail a jako poslední Adamov - Blansko, BC, které se zhostilo sdružení firem pod názvem AdaBla (OHLA ŽS + Firesta-Fišer + Tramo Rail).
Výluka byla ukončena už v pátek 9. prosince v 16:00 a opravenou trať začaly opětovně využívat nákladní vlaky směřující od Břeclavi do České Třebové nebo zpět - v tomto případně hlavně společnost Metrans Rail, která provozuje pravidelné kontejnerové vlaky propojující terminály v České Třebové a Dunajské Stredě, případně vedené do přístavu ve slovinském Koperu. K slavnostnímu ukončení výluky vypravila Správa železnic v sobotu 10. prosince 2022 z Blanska do Adamova zvláštní vlak za účasti premiéra ČR, ministra dopravy ČR, generálního ředitele SŽ a novinářů. V čele zvláštního vlaku Služ 90091 stanula lokomotiva Vectron 193.901 SŽ, která vezla původní vůz řady Bmx, jenž si SŽ nechala přestavět na služební a doprovodný vůz k měřicímu vozu FST-4. Během cesty do Adamova se uskutečnila také krátká zastávka v portálu tunelu č. 8/2 (nový jednokolejný tunel pod Novým Hradem) na adamovské straně. Osobní vlaky linky S2, rychlíky linky R19 a některé expresy vyjely na opravenou trať až následující den se změnou grafikonu. Ostatní expresní doprava a nákladní doprava směřující do Čech zůstává z důvodu opravných prací v okolí Bezpraví a přestavby uzlu Pardubice nadále odkloněná přes Havlíčkův Brod. První vlak osobní dopravy, který opraveným úsekem projel, byl Os 4040 s pravidelným odjezdem v 0:08 z Brna hlavního nádraží, na který byl nasazen RegioPanter 640.004 ČD.
Horní snímek dokumentuje zvláštní vlak Služ 90091 při odjezdu z portálu tunelu 8/2, kdy v pozadí je vidět i jediný tunel (tunel nese označení 8/1) mezi Brnem a Českou Třebovou, kde byly zachovány původní pískovcové portály z roku 1849. Na dolní fotografii je zachycena dvojice nových „ibalginů“ 550.004 a 550.005 s osobním vlakem 104719 z Letovic do Brna hl. n. u tunelu č. 9. Tyto jednotky by měly reprezentovat generační obměnu vozidlového parku IDSJMK, kvůli zpožděným dodávkám na straně výrobce se zde zatím budeme setkávat především s klasickými sopuravami vedenými lokomotivami řady 242.
Text a foto Jiří Konečný
 
 
 
 
2. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3