SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2022

Rok 2022 přinesl další změny na bývalé trase KBD
Útlum těžby uhlí v dolech OKD, kde je od roku 2021 činný už poslední důl – ČSM ve Stonavě, vede i k postupné redukci navazující drážní infrastruktury. Po zastavení provozu v úseku bývalé Košicko-bohumínské dráhy (KBD) mezi odbočkou Rychvald a Bohumínem v listopadu 2019 (viz Po 150 letech byl ukončen provoz na části Košicko-bohumínské dráhy) došlo během roku 2022 k dalším úpravám této trasy, které znamenají nejen redukci kolejiště, ale i změnu zabezpečení.
Již v předchozích letech docházelo k postupné redukci kolejí ve stanici Doubrava, která měla ještě na počátku tisíciletí 12 dopravních kolejí a mnoho dalších manipulačních kolejí. V cílovém stavu zůstala ve stanici, která teď připomíná spíše odbočku, pouze jediná dopravní kolej. 2. května 2022 pak bylo ve stanici vypnuto reléové zabezpečovací zařízení WSSB GS II-IB z roku 1965, současně bylo aktivováno nové elektronické stavědlo ProES. To bylo nadále ovládáno z budovy doubravského stavědla, odkud byla rovněž od roku 2001 dálkově řízena Orlová a Rychvald (viz Dálkové ovládání stanice Orlová a odbočky Rychvald).
K další významné změně došlo 1. prosince 2022, kdy bylo vypnuto zabezpečovací zařízení odbočky Rychvald a tato odbočka přestala fakticky existovat. Nyní jde o místo na širé trati mezi Orlovou a Heřmanicemi, byť vyloučená kolej směrem na Bohumín stále fyzicky existuje. K témuž dni bylo v Orlové (včetně obvodu Poruba na Báňské dráze) aktivováno nové elektronické stavědlo ProES firmy INTERsignal, které nahradilo původní stavědlo MODEST z roku 1996. V novém zabezpečovacím zařízení je už však v Orlové pouze jedna dopravní kolej, ostatní koleje jsou jen manipulační. Při jízdě mezi Karvinou-Doly a Heřmanicemi tak už není žádná stanice, kde je možné křižování vlaků. Křižovat lze v podstatě na trati, kdy jeden vlak může jet mezi Karvinou-Doly a Doubravou po traťové koleji a druhý alternativní trasou přes důl ČSA. Dvě dopravní koleje zůstaly v Orlové-Porubě, takže na Báňské dráze lze mezi Doubravou a Ostravou hlavním nádražím (obvod střed) křižovat stále v Porubě, Josefově jámě a Zárubku.
Současně s tím bylo k 1. prosinci 2022 opuštěna budova stavědla v Doubravě, neboť nově je stanice (včetně Orlové a Orlové-Poruby) dálkově ovládána výpravčím ze stanice Karviná-Doly. Tato stanice se také ke stejnému datu stala místo Doubravy dirigující stanici pro zjednodušené řízení drážní dopravy na regionální trati Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem, ale v cílovém stavu se má dirigující stanicí stát v roce 2023 Zárubek.
Paradoxně jsou sice z Karviné-Dolů dálkově ovládány jiné dopravny, ale stanice samotná je řízena ze stavědla sousední stanice Darkov, které je umístěno v 9. patře někdejšího „prádla“ (slangový výraz pro úpravnu uhlí) uzavřeného dolu Darkov. S výškou 37,7 m nad temenem kolejnice jde zřejmě o nejvýše umístěnou dopravní kancelář v Česku. Tento objekt je ve správě státního podniku DIAMO, který zatím řeší jeho další budoucnost a tím i umístění řídicího stavědla pro stanice Darkov a Karviná-Doly.
Na horním snímku z 22. října 2022 je zachyceno doubravské zhlaví stanice Orlová, tj. v době, kdy byly ve stanici ještě dvě dopravní koleje (č. 1 a č. 4, mezi nimi ležící druhá staniční kolej byla vytrhána již před několika lety). Na prostřední fotografii pořízené 19. prosince 2022 je zdokumentován již nepoužívaný pult staničního zabezpečovacího zařízení WSSB v Doubravě, na stole vpravo od pultu se nacházelo ovládací pracoviště pro Orlovou (včetně Poruby) a odbočku Rychvald. Ze snímku je zřejmé, že již dříve byly z pultu odebrány některé koleje, přičemž bylo výhodně využito systému „domino“, pomocí kterého je reliéf kolejiště sestaven z čtvercových elementů a je tak možné relativně jednoduše upravit pult při změně konfigurace kolejiště. Na dolní fotografii z téhož dne je budova doubravského stavědla (kde je umístěn výše uvedený pult), které je již od začátku prosince neobsazeno výpravčím a jako nepotřebná stavba ji zřejmě dříve či později čeká likvidace.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
23. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3