SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Březen 2025

Provoz na českých a slovenských kolejích oživí Dragony v barvách Akiemu
Již v listopadu 2020 se na české železniční síti poprvé objevila lokomotiva ET43-001 jako první zástupce dvousystémových lokomotiv Dragon 2 z polské lokomotivky Newag. Jednalo se o nečinnou lokomotivu, která následně absolvovala sérii typových zkoušek na okruhu u Velimi (viz Zkoušky dvousystémové lokomotivy Dragon 2 ve Zkušebním centru VUZ), později také na veřejné síti Správy železnic. Tento typ lokomotiv získal 28. února 2023 schválení ERA pro provoz v Polsku, Česku a Slovensku. Od začátku dubna 2023 se první stroje z 24kusové objednávky pro PKP Cargo (PKPC) začaly objevovat v čele nákladních vlaků v Polsku, od května 2023 i v Česku.
Další zájemcem o dvousystémové Dragony se stal pool Akiem, který podepsal 16. listopadu 2023 smlouvu na dodávku celkem 30 Dragonů 2, z toho 10 dvousystémových pro Polsko, Česko a Slovensko. Tyto lokomotivy jsou technicky shodné se stroji pro PKPC, proto nebylo nutné jejich nové schvalování. Inventární čísla navazují na stroje dodané PKPC, mají ale jiné řadové označení. Takže zatímco stroj PKPC nejvyššího čísla je označen ET43-024, navazující kus pro Akiem je označen E6MST-025. Inventární čísla v EVN jsou však o dvě vyšší (čili ET43-001 je 3 260 003 a E6MST-025 je 3 260 027), neboť čísla 0001 a 0002 byla použita u lokomotiv původně rakouské řady 1822, které byly sešrotovány už před 11 lety (viz Lokomotivy 1822-002 a 1822-005 sešrotovány).
První tři lokomotivy pro Akiem, tj. E6MST-025 až 027, vykonaly během února 2025 úspěšné zkoušky v rozsahu technicko-bezpečnostních zkoušek na trati mezi Tarnówem a Krakówem. Jako první z těchto strojů se na české a slovenské železniční síti objevila lokomotiva E6MST-026, která 4. března jela strojně přes Petrovice u Karviné do Trenčína a v noci ze 4. na 5. března se vrátila zpět. Tato jízda se ještě uskutečnila na licenci PKP Cargo.
Lokomotivy E6MST-025 a E6MST-026 si pronajala na dva roky slovenská logistická skupina Budamar Logistics, která je přítomna na českých a slovenských kolejích především prostřednictvím dopravce Lokorail, v Polsku je pak dopravcem této skupiny firma Inter Cargo. První z těchto dvou lokomotiv - E6MST-025 - dojela strojně z Polska přes Chałupki a Čadcu během noci z 21. na 22. března. Stroj už s polepem Budamar Logistics se pak 22. března vydal na svůj první výkon, kterým se stal vlak Pn 1.nsl 57103 dopravce Lokorail v trase Ladce – Košice.
Na snímku pořízeném 4. března 2025 ve stanici Kysucké Nové Město je zachycen stroj E6MST-026 během jízdy do Trenčína. První nákladní vlak s Dragonem E6MST-025 byl zvěčněn 22. března 2025 v úseku Dolný Hričov - Žilina predmestie.
Text Petr Štefek, foto Pavol Vlček
 
 
 
 
21. 4. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3