Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Únor 2003

Situace po omezení provozu osobních vlaků na Slovensku
17. února byla obnovena osobní doprava na trati Žilina - Rajec. Denně jede ve směru do Rajce šest vlaků, v opačném směru sedm vlaků (oproti GVD platnému do 2. 2. 2003 byly zrušeny dva večerní páry vlaků). Smlouvu o provozování osobní dopravy uzavřela Slovenská investičná a realitná spoločnosť Žilina, zatím do konce dubna. Během následujících dvou měsíců chtějí obce, kterými trať prochází, a Žilinský kraj vytvořit společnost, která by trať převzala do svého vlastnictví a provozovala by i nákladní dopravu.
Trať Žilina - Rajec je v pořadí druhou tratí, na které se po 2. únoru aspoň dočasně obnovila osobní doprava. První byla trať Zohor - Záhorská Ves, kde osobní vlaky vyjely opět 4. února, zatím na období do 7. března. V pracovních dnech zde nyní jezdí šest párů osobních vlaků. Smlouva mezi ZSSK a Bratislavským krajem o pokrytí ztráty z osobní dopravy byla podepsána již 2. února, ale kvůli stávce železničářů byl provoz obnoven až po dvou dnech. Poslanci Bratislavského kraje koncem února rozhodli, že společně se soukromými investory a obcemi na Záhoří založí společnost (pracovní název je Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť - BRKS), která bude žádat Štátny dráhový úrad o vydání licence na provozování osobní a nákladní dopravy na tratích Zohor - Záhorská Ves a Zohor - Plavecký Mikuláš a jednat s ŽSR o pronájmu těchto dvou tratí. Od 1. června by BRKS měla na základě licence provozovat dopravu ze Zohoru do Záhorské Vsi a na trati do Plaveckého Mikuláše po žst. Rohožník (do Plaveckého Mikuláše by vlaky měly jezdit od 1. 9. 2003).
Z ostatních regionálních tratí bez osobní dopravy je její obnovení aspoň v minimálním rozsahu nejreálnější na tratích Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica (předpoklad je od 1. dubna s tím, že trasy osobních vlaků se prodlouží až do Banské Bystrice), Spišská Nová Ves - Levoča (předpokládá se omezení počtu licencí na autobusové spoje a zavedení integrovaného dopravního systému; osobní doprava má být obnovena do června sedmi páry vlaků denně) a Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany (zavedení čtyř párů vlaků).
Stále tak zůstane mnoho tratí se zastavenou osobní dopravou. Jednou z nich je i lokálka Nemšová - Lednické Rovne. Poslední dny provozu osobních vlaků na této trati dokumentuje snímek z 18. ledna 2003: osobní vlak do Lednických Rovní tvořený motorovým vozem 830.124, zastavil v dopravně Pruské.
Text Miroslav Sekela, foto Petr Štefek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019