Po několika měsících spekulací dorazila do Česka motorová jednotka RA-1 (výrobní typ 731.35) z produkce vagónky Metrovagonmaš v ruském Mytišči. Svým typicky „sovětským“ designem si již vysloužila přezdívku „Baba Jaga“, „Dlabaný ingot“ či „Marfuša“. Jednotka byla dodána v rámci záměru, podle kterého by měla být část dluhu Ruské federace vůči ČR deblokována nákupem těchto jednotek.
Cesta jednotky z Mytišči do Brna trvala 22 dní a během přepravy ji doprovázeli dva technici firmy Metrovagonmaš. Převázání jednotky z transportních podvozků širokého rozchodu na vlastní podvozky rozchodu 1435 mm proběhlo v Čierné nad Tisou, kam jednotka dorazila 27. srpna. Po převazu pokračovala 3. září večer přes Košice, Plešivec, Zvolen a Bratislavu do Brna. Na síť ČD vstoupila přes železniční přechod Kúty – Lanžhot 6. září v podvečer zařazená na konci vlaku Rn 45622 Bratislava východ – Břeclav přednádraží. Z Břeclavi pak pokračovala společně s ochranným vozem jako vlak Vn 52282 do cílové stanice Brno-Maloměřice, kam dorazila v tentýž den ve 20.48 hod a následně byla odstavena v prostorách DKV Brno. 8. září pak proběhlo krátké představení motorové jednotky pro zástupce dodavatele, dovozce a uvažovaného budoucího zákazníka. Do vyřízení celních formalit byla jednotka deponována v PJ Maloměřice a poté byla přesunuta do PJ Horní Heršpice, kde probíhá oživování a příprava na schvalovací řízení Drážním úřadem (DÚ).
Pro úplnost je třeba dodat, že motorová jednotka není v majetku ČD, i když je označena logy ČD a napatronovaným popisem DKV Brno. Pouze na spekulativní úrovni se lze zmínit o budoucím řadovém označení této motorové jednotky. Spekuluje se o řadě 835, 840 nebo 855. Konečné slovo ve věci nákupu této kontroverzní motorové jednotky a jejího zařazení do pravidelného provozu s cestujícími bude nyní na bedrech DÚ.
Na snímku z 5. září 2003 je zachycena motorová jednotka RA-1 731.35 na své cestě do Brna ve stanici Bratislava východ na konci vlaku Zn 53752.
Text Jan Palán, foto a spolupráce Juraj Košecký
|