Lokomotiva 709.701 bude nasazována v seřaďovací stanici Beograd–Makiša, kde posílí dvě české lokomotivy z ČKD 709.527 a 709.537 s motory MTU. Řada 709 (místní označení 621) je zde vysoce hodnocena a velmi oblíbená. Již první jízdy však naznačily, že lokomotiva 709.701 s motorem Caterpillar své „starší“ kolegyně výkonově převyšuje.
Ani řada 740 není v Srbsku naprostou novinkou. Společnost KOMBINOVANI PREVOZ d.o.o. provozuje v okolí Bělehradu několik lokomotiv této řady (740.612, 740.656, 740.703, 740.715). Jiná situace je však na státních drahách, kde se 740.694 stává první vlaštovkou. Nasazována bude na nákladní vlaky v okolí Bělehradu.
Zastaralost hnacích vozidel vedla srbské železnice k vypsání mezinárodního výběrového řízení na nové lokomotivy, ve kterém zvítězily právě lokomotivy z produkce ČMKS holding. Dodávka 10 kusů řady 709.4 by měla postupně proběhnout v prvním pololetí roku 2005 a na výrobě se bude podílet několik společností holdingu ČMKS, konkrétně ČMKS - Jihlavská lokomotivní společnost Jihlava a ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová.
Na první fotografii ze dne 7. 2. 2004 se představuje 709.701 na svážném pahrbku ranžíru Beograd-Makiša při zkoušce střadačové brzdy. Na druhé fotografii ze dne 5. 2. 2004 je zachycena 740.694 ve stanici Batajnica při místní TBZ.
Text a foto Vlastimil Budař
|