Únor 2004

Dlouhodobý pronájem lokomotiv ŽTP Beograd
Na konci ledna 2004 byly z ČMKS holding do Bělehradu odeslány lokomotivy 709.701 a 740.694. Tím byla odstartována první etapa dlouhodobého pronájmu pěti lokomotiv ŽTP Beograd (Železniční dopravní podnik Bělehrad). Lokomotivy byly přepravovány ve vlakových soupravách z České Třebové až do depa Beograd-Makiša. Dne 29. 1. 2004 se v železniční stanici Bělehrad uskutečnilo slavnostní předání obou lokomotiv za přítomnosti zástupců společností ČMKS holding, INEKON GROUP a ŽTP Beograd. Obě lokomotivy vzbudily velký zájem u odborné veřejnosti i sdělovacích prostředků.
Na počátku února provedli pracovníci ČMKS holding teoretické a praktické zaškolení strojvedoucích v depu Beograd-Makiša, kde budou obě lokomotivy dislokovány. Ve stejném období musely absolvovat obě lokomotivy zkoušky nezbytné pro uvedení do provozu na zdejších drahách. Jedná se o statickou zkoušku brzdy, TBZ a zátěžovou zkoušku s nákladním vlakem. Aby obě lokomotivy zcela vyhověly místním předpisům, bylo na ně počátkem března doplněno zabezpečovací zařízení - kontrola bdělosti strojvedoucího pracující na principu „mrtvý muž“. Dále byla čela lokomotivy 709.701 opatřena zábradlím a namontováno osvětlení stupaček pro posunovače.
Lokomotiva 709.701 bude nasazována v seřaďovací stanici Beograd–Makiša, kde posílí dvě české lokomotivy z ČKD 709.527 a 709.537 s motory MTU. Řada 709 (místní označení 621) je zde vysoce hodnocena a velmi oblíbená. Již první jízdy však naznačily, že lokomotiva 709.701 s motorem Caterpillar své „starší“ kolegyně výkonově převyšuje.
Ani řada 740 není v Srbsku naprostou novinkou. Společnost KOMBINOVANI PREVOZ d.o.o. provozuje v okolí Bělehradu několik lokomotiv této řady (740.612, 740.656, 740.703, 740.715). Jiná situace je však na státních drahách, kde se 740.694 stává první vlaštovkou. Nasazována bude na nákladní vlaky v okolí Bělehradu.
Zastaralost hnacích vozidel vedla srbské železnice k vypsání mezinárodního výběrového řízení na nové lokomotivy, ve kterém zvítězily právě lokomotivy z produkce ČMKS holding. Dodávka 10 kusů řady 709.4 by měla postupně proběhnout v prvním pololetí roku 2005 a na výrobě se bude podílet několik společností holdingu ČMKS, konkrétně ČMKS - Jihlavská lokomotivní společnost Jihlava a ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová.
Na první fotografii ze dne 7. 2. 2004 se představuje 709.701 na svážném pahrbku ranžíru Beograd-Makiša při zkoušce střadačové brzdy. Na druhé fotografii ze dne 5. 2. 2004 je zachycena 740.694 ve stanici Batajnica při místní TBZ.
Text a foto Vlastimil Budař
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017