Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Duben 2004

Polské soukromé „gagariny“
Zatímco se mnohé národní železnice bývalého východního bloku zbavují velkých dieselových lokomotiv, díky privátním dopravcům naopak dochází k jejich renesanci. Nejinak je tomu v Polsku, kde je díky soukromým železničním firmám možno v traťové službě na ramenech čítajících až stovky kilometrů spatřit šestinápravové lokomotivy řady S200 české výroby nebo ruské TEM2. Podobně je to se „sergeji“ (resp. v Polsku „gagariny“) typu M62.
U PKP jsou tyto stroje s označením ST44 nasazovány již jen sporadicky s výjimkou dceřinné společnosti PKP-LHS, která provozuje širokorozchodné „gagariny“ ST44-2 na trati Hrubieszów Towarowy - Sławków Południowy (viz např. Ro-La z ukrajinského Kyjeva do polského Slawkówa). Několik lokomotiv této řady je již od výroby v průmyslu, další stroje si pak pořizují soukromí dopravci především v Německu (v několika případech se jedná o „sergeje“ pocházející původně od Českých drah).
Poměrně známý je především „gagarin“ označený CTLR4C-001, zabezpečující vozbu vlaků firem Chem Trans Logistic (CTL) a rail4chem (R4C) přes německo-polskou hranici (nyní přes hraniční přechod Szczecin/Tantow). Jedná se o stroj, který pod označením M62-08 provozovala polská společnost Kopalnia Piasku Kotlarnia. Po jeho prodeji v roce 2000 vystřídal několik německých majitelů a od roku 2003 je provozován firmami CTL a R4C. Nynější podobu tohoto stroje dokumentuje snímek pořízený 22. března 2003 ve stanici Brzeg.
Mezi další firmy provozující soukromé „gagariny“ patří také Rail Polska či LOTOS Kolej a v letošním roce se k nim přidala i Kopalnia Piasku Szczakowa (KPS). Prvním „gagarinem“ této společnosti je stroj M62‑1663. Jedná se původně o lokomotivu 781.448, která byla u ČD zrušena 4. 11. 1999 a v lednu následujícího roku byla prodána německé firmě Eisenbahn-Betriebs GmbH (EBG). V Německu vystřídala pod různým označením několik majitelů až byla v roce 2003 prodána do Polska. Zmiňovaný stroj, nyní již v novém nátěru KPS, je zachycen na snímku pořízeném 4. dubna 2004 ve stanici Jęzor Centralny JCA (součást rozsáhlé vlečkové sítě KPS).
Text Petr Štefek, horní foto Jacek Chiżyński, dolní foto Andrzej Kabała
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019