Září 2004

Prototypová lokomotiva 709.401 „Effishunter“
Počátkem září byla v holdingu ČMKS dokončena prototypová lokomotiva 709.401, z níž budou odvozeny lokomotivy určené pro Srbské železnice (ŽS). Řada 709.4 konstrukčně vychází z lokomotiv ČKD - DS Praha řady 709.5 a hlavně z později vyrobené lokomotivy 709.701, která vznikla ve spolupráci ČKD - DS a JLS Jihlava (rám z lokomotivy 709.5 ČKD - DS, zbylé části a konečná montáž JLS Jihlava). Po dokončení byla 11. 9. prezentována v předpremiéře při dni otevřených dveří v areálu ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová a 14. 9. se uskutečnilo slavnostní představení u prvního nástupiště pražského hlavního nádraží za účasti představitelů ČD, českého průmyslu a politiků. Ještě odpoledne téhož dne lokomotiva odjela do německého Berlína, kde byla vystavena na mezinárodním dopravním veletrhu InnoTrans.
Kontrakt na dodávku 10 lokomotiv pro ŽS uzavřely společnosti Inekon Group a ČMKS holding na základě vítězství ve výběrovém řízení, vyhlášeném ŽTP Beograd v říjnu 2003. Dodávka všech 10 lokomotiv by měla být realizována od února do června 2005. Neadresný prototyp mezitím do konce roku vykoná sérii zkoušek na experimentální základně VÚŽ v Cerhenicích za účelem schválení typu.
Lokomotivy řady 709.4 (u ŽS ponesou místní označení 621-1) pro Srbsko se z důvodu jiných požadavků, kladených na posunovací lokomotivy u ŽS, částečně odlišují od lokomotiv provozovaných v ČR (osvětlení stupaček, zábradlí na obou čelních ochozech, montáž zařízení kontroly bdělosti strojvedoucího). Na výrobě lokomotivy se podílí Lostr Louny (hlavní rám), ČMKS - JLS Jihlava (kabina, vzduchový a elektrický představek) a ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová (ostatní části a konečná montáž). Na základě kontraktu byla vyrobena dvounápravová lokomotiva s elektrickým střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu, vybavená spalovacím motorem Caterpillar C-15 o jmenovitém výkonu 392 kW, s trakčním alternátorem Siemens Drásov a elektrodynamickou brzdou o výkonu 530 kW. Celková hmotnost lokomotivy je 36 t, maximální rychlost 80 km/h.
ČMKS holding nabízí tuto lokomotivu jako nástupce dvounápravových motorových lokomotiv ČKD - DS řad 708 a 709. Celková hmotnost lokomotivy může být zvolena v rozmezí 36 až 42 t, přičemž pro dosažení vyšší hmotnosti je lokomotiva dobalastována nebo je rám vyroben ze silnějších plechů. Celková délka lokomotivy přes nárazníky je 9450 mm, maximální šířka 3100 mm, maximální výška 4255 mm, rozvor náprav 4700 mm, jmenovitý průměr kol 1050 mm, nejmenší poloměr oblouku 80 m. Lokomotiva je vybavena pneumatickou brzdou DAKO-GP s elektricky ovládaným brzdičem a zajišťovací střadačovou brzdou. Vytápění kabiny je provedeno odpadovým teplem od motoru výměníky v podlaze kabiny nebo nezávislým topným agregátem.
Na fotografii ze 2. září 2004 se představuje dokončovaná lokomotiva „Effishunter“ 709.401 v areálu ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová.
Text Daniel Brabenec, foto Vít Blahovec
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017