SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2004

Lokomotivy řady 060DA u polských soukromých dopravců
Celý rok 2004 byl u většiny polských soukromých dopravců ve znamení velkých investic do pořízení traťových dieselových i elektrických lokomotiv. Park dieselových lokomotiv tak byl rozšiřován především o starší lokomotivy řady M62 (ST44 dle značení PKP), polské privátní firmy však získaly i několik desítek „sulzerů“ řady 060DA (ST43 u PKP) rumunské výroby. Tyto šestinápravové stroje o výkonu 1544 kW byly vyráběny od roku 1959 firmou Electroputere Craiova na základě licence firem Sulzer, Brown-Boveri a SLM.
Lokomotivy řady 060DA jsou nakupovány především z Německa, ale i od státních drah v Rumunsku (řada 60 CFR) a Bulharsku (řada 06 BDŽ). Německé stroje byly provozovány společností Karsdorfer Eisenbahngesellschaft, ale původně pocházejí také od rumunských státních železnic CFR. Podobně jako stroje řady M62 jsou „sulzery“ před započetím svého provozu v Polsku opravovány v dílnách PESA Bydgoszcz. Zde jsou také označovány řadou 060DA a evidenčním číslem zpravidla odpovídajícím výrobnímu číslu daného stroje.
Největší počet těchto strojů prostřednictvím svých dceřinných firem provozuje společnost Chem Trans Logistic, po několika kusech pak „sulzery“ vlastní i firmy PCC Rail Szczakowa, PTKiGK Rybnik, PTKiGK Zabrze, Euronaft Trzebinia a LOTOS kolej Gdańsk. „Sulzery“ označené řadou ST43 má ve svém parku i státní firma PKP Cargo, ta je však získala při dělení majetku státních železnic mezi nově vytvořené dceřiné společnosti.
Na snímku pořízeném 21. prosince 2004 ve stanici Trzebinia se představuje lokomotiva 060DA-2386, kterou po opravě ukončené firmou PESA 5. července 2004 provozuje soukromý dopravce Euronaft Trzebinia (člen kapitálové skupiny Rafinerie Trzebinia).
Text Jacek Chiżyński a Petr Štefek, foto Andrzej Kabała
 
 
 
 
4. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3