V týdnu od 23. do 27. května 2005 proběhly na Železničním zkušebním okruhu (ŽZO) v Cerhenicích zkoušky nové lokomotivy 755.001 pro ČD. Lokomotiva vznikla modernizací lokomotivy řady 753, kterou provedla firma ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová. Technické řešení modernizace vychází z lokomotiv řady 753.7, které byly dodány např. pro OKD, Dopravu nebo Unipetrol Dopravu (viz
Stroj řady 755 je osazen novým hnacím agregátem Locat 3512/631, který tvoří čtyřdobý vznětový dvanáctiválec s přímým vstřikem paliva přeplňovaný dvěma turbodmychadly Caterpillar 3512 B DITA o jmenovitém výkonu 1455 kW při 1800 ot/min, trakční alternátor 1FC2 631 Siemens Drásov a trakční usměrňovač DIRNES NES Nová Dubnica. Lokomotiva byla vybavena dvourežimovou elektrodynamickou brzdou (spádová a zastavovací) o maximálním výkonu 1710 kW. Kompletní rekonstrukcí prošly všechny části pomocných pohonů kompresorů a chlazení lokomotivy. Řídící a ovládací funkce lokomotivy zabezpečuje regulační systém NES RV 06. Po mechanické stránce je největší změnou uložení skříně lokomotivy na podvozcích z původních závěsek na pryžokovové sloupky.
Po skončení zkoušek na ŽZO bude stroj 755.001 (ex 753.305) představen veřejnosti na výstavě Czech Raildays a poté by měl být předán ČD. Pak by měly proběhnout rozsáhlé provozní zkoušky nasazením lokomotivy na výkony v DKV Praha. Druhý stroj 755.002 (ex 753.345), který je v současné době dokončován v České Třebové by se měl do zkoušek zapojit počátkem prázdnin. Na základě výsledků provozních zkoušek pak bude rozhodnuto o dalších modernizacích.
Na snímku z 23. 5. 2005 je stroj 755.001 v čele soupravy měřícího vlaku na ŽZO, jehož zátěž tvořily sesterské lokomotivy 753.715 a 753.716 patřící firmě Unipetrol Doprava a lokomotiva 124.601 ČD VÚŽ.
Text redakce, foto Richard Lužný
|