SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2006

Nový barevný unifikovaný nátěr lokomotiv ZSSK
Rozdělením Československých státních drah (ČSD) na nástupnické organizace České dráhy (ČD) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), posléze Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK) byl vytvořen také odlišný systém barevného řešení nátěru vozidel. Obě nástupnické organizace pokračovaly v již zaběhnutém systému odlišovaní nátěru elektrických lokomotiv podle napájecího systému, u motorových lokomotiv a vozů se ZSSK ve většině případů vrátila k původním továrním nátěrům - řada 810, 830, 850. Naproti tomu byla vytvořena také nová barevná řešení pro řady 350, 363, 750, 812.
První jednotné schéma, které mělo za úkol především zvýraznění loga společnosti, bylo vytvořeno pro osobní vozy. Logo ŽSR bylo prodlouženo do tří podélných pásů přes celou délku bočnice vozu. Vznikem společnosti ZSSK bylo současně vytvořeno nové logo a podélné pásy byly z vozů odstraněny. Také při použití tohoto principu byl zpracován zvlášť nátěr pro osobní vozy a odlišně nátěr pro hnací vozidla.
V červnu roku 2005 požádalo vedení ZSSK Technickou univerzitu v Košicích o pomoc při návrhu unifikovaného barevného designu vozidel. Na konferenci byly předneseny požadavky na nový jednotný nátěr vozidel ZSSK. Hlavním cílem nového barevného řešení je zejména sjednocení vzhledu veškerých vozidel a jednoznačné odlišení ZSSK od dalších společností, které budou nabízet své služby na síti Železnic Slovenskej Republiky (ŽSR). Celá souprava tak bude v jednotném barevném schématu, které vytvořil Daniel Blonski s použitím barev od střechy směrem k podvozku v pořadí RAL 9006 (stříbrnobílá), RAL 3002 (červená karmín), RAL 9010 (čistě bílá), RAL 7040 (šedá) a RAL 7012 (čedičově šedá). Ukázka nového barevného řešení ZSSK pro vybrané řady hnacích vozidel a osobních vozů je zde.
Aplikace unifikovaného barevného schématu bude prováděna na vozidlech, která jsou dle plánu přistavována k provedení hlavní opravy. V současné době stojí v RD Žilina lokomotiva 362.003, která je opravována ve spolupráci s ŽOS Vrútky. S mnohem větší pravděpodobností bude nový firemní nátěr poprvé proveden na lokomotivě řady 350, jakožto vlajkové lodi ZSSK. Jako první lokomotiva v novém jednotném kabátu se tak zřejmě představí „gorila“ 350.011, která byla přistavena k EH opravě do ŽOS Vrútky.
Horní „upravená“ fotografie představuje unifikovaný firemní nátěr na lokomotivě 240.133 v RD Nové Zámky. Dolní schéma zobrazuje barevné řešení na motorovém voze řady 811.
Text Pavel Větříšek, horní foto Martin Beták, dolní foto redakce, spolupráce Andrej Ivanič
 
 
 
 
15. 10. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3