Při realizaci rekonstrukce motorového vozu řady 854 (Pars nova Šumperk) a přípojných vozů řady 054.2 (KOS Krnov) vznikla myšlenka využití vratné soupravy motorového, přípojného a řídicího vozu, podobně jako je to řešeno u vozidel řad 843 + 043 + 943. V dubnu loňského roku zvolily České dráhy na základě výběrového řízení nabídku Pars nova Šumperk na dodávku prototypu řídicího vozu řady 954. Hrubá stavba řídicích vozů řady 954 bude konstruována z vybraných přípojných vozů řady 053, případně nevyužitých vozů Postw.
Interiér vozu se skládá z velkoprostorového oddílu 2. třídy s prostorem pro přepravu cestujících na invalidním vozíku (2x) a jízdních kol. Prostor pro cestující oddělují od nástupního dvě příčky s prosklenými dveřmi. Stěny oddílu jsou obloženy laminátovými panely, podlaha vozu je opatřena protiskluzovou podlahovou krytinou Altro. Čalouněné sedačky jsou umístěny v uspořádání 2 + 2 proti sobě s uličkou uprostřed vozu. V předním nástupním prostoru jsou instalovány dvě zdvihací plošiny pro cestující na invalidním vozíku. Větrání a topení vozu, stejně jako čelo se stanovištěm strojvedoucího, je převzato z motorových vozů řady 854.
Stavba řídícího vozu řady 954 byla v únoru loňského roku pozastavena, jelikož ČD upřednostnily soupravu motorového a řídicího vozu pro regionální tratě řady 814 + 914 s obchodním názvem „Regionova“. V srpnu roku 2005 byl opět oživen projekt vozu řady 954 ČD, který by měl být dokončen v letošním roce.
Hrubá stavba řídicího vozu řady 954 se představuje na snímku z 1. prosince 2005 ve výrobní hale Pars nova Šumperk.
Text Pavel Větříšek, foto Tomáš Hladík
|