SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2006

Lokomotiva 774.701 pro SU
Zatímco modernizace průmyslových lokomotiv řady 740 jsou již celkem běžnou záležitostí, včetně rozsáhlých rekonstrukcí s dosazením nového motoru, kabiny a snížených představků, „čmeláci“ řad 770 a 771 byly dlouho opomíjeni a nejen u ČD stále častěji také vyřazováni z lokomotivní parku železničních dopravců. Určitý obrat nastal v roce 2003, kdy si U. S. Steel Košice (USS) nechaly kromě lokomotiv řady 724 podobně zmodernizovat i první lokomotivu řady 770 - stroj T 669.0502, který byl později přeznačen na 774.502. O rok později následovala i druhá lokomotiva - 774.503 (ex T 669.0503). V modernizaci dalších lokomotiv hodlají USS i nadále pokračovat. Obě rekonstrukce provedly ŽOS Zvolen, technickou dokumentací a subdodávkou některých celků se podílel i holding ČMKS.
V ČR došlo k obratu až v roce 2005, kdy si Sokolovská uhelná (SU) na základě dobrých zkušeností s provozem svých sedmi lokomotiv řady 724.7 objednala v ČMKS holding i modernizaci „čmeláka“ 770.512.
Výroba byla zahájena v JLS Jihlava na jaře 2005 úpravou a repasí hlavního rámu a podvozků, kdy bylo změněno i uložení rámu ze závěskového na pryžokovové sloupky. Výrobně byla lokomotiva - nově přeznačená na 774.701 - dokončována na přelomu ledna a února 2006. Od 6. do 24. února pak na železničním okruhu v Cerhenicích vykonala potřebné typové zkoušky a technicko-bezpečnostní zkoušku. Po návratu z Cerhenic byly na lokomotivě dokončeny poslední úpravy, včetně dosazení kamery na čelník delšího představku z důvodu zpřesnění manipulace při najíždění na vlakové soupravy a vzduchojemy v rámu byly zakryty plechy. Dohotovená lokomotiva byla odeslána 10. 3. 2006 do Nového Sedla u Lokte k SU, kde je nyní nasazována na obsluhu vleček v okolí Sokolova.
Lokomotiva je koncipována jako kapotová s nesymetricky umístěnou věžovou kabinou a se sníženými představky, využívající stavebnicové prvky obdobně jako lokomotivy řad 724 a 744. V předním představku je uložen spalovací motor Caterpillar 3512B o jmenovitém výkonu 1455 kW, který je spojen přes pružnou spojku Centamax s generátorovým soustrojím 1FC2 631, sdužujícím v sobě trakční alternátor přímo spojený s alternátorem pomocných pohonů. Trakční alternátor dodává po usměrnění energii původním šesti trakčním motorům TE 006. Z alternátoru pomocných pohonů je napájena přes 4 měniče pomocná síť AC 3x 400 V, určená k pokrytí spotřeby motorů ventilátorů chlazení trakčních motorů, lamelového kompresoru a ventilátoru chladících okruhů spalovacího motoru. Přední představek dále obsahuje blok pneumatických přístrojů tlakové brzdy, kompresor a chladící blok. V zadním představku je situován silnoproudý rozváděč a blok elektrodynamické brzdy. Řízení pohonu lokomotivy zajišťuje mikroprocesorový regulátor RV 06 NES Nová Dubnica. Uspořádáním kabiny a ostatních prvků pak lokomotiva vcelku odpovídá strojům řady 724.
Na fotografii ze dne 24. 2. 2006 se lokomotiva 774.701 představuje po návratu ze zkušebního okruhu v Cerhenicích při posunu v areálu JLS Jihlava.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
16. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3