Po prvních zkušebních přepravách soukromých dopravců přes polsko-českou hranici, ke kterým došlo v roce 2004, se lze s vlaky soukromých dopravců setkat v pohraničních přechodových stanicích na obou stranách hranice stále častěji. Na první pohled paradoxně však předávka soukromých vlaků probíhá nejčastěji mezi polskými privátními dopravci a Českými drahami. To ovšem odráží roli, jakou soukromí dopravci hrají na své straně hranice, tj. velmi významnou v Polsku a marginální v ČR.
Z polských „soukromníků“ přijíždí nejčastěji na česko-polskou hranici dopravce PTKiGK Rybnik, který se podílí na přepravě uhlí pro U. S. Steel Košice. Ve stanici Chałupki ČD přebírají ucelené vlaky uhlí, který tam zpravidla přiváží „čmelák“ řady S200 PTKiGK Rybnik. Další předávací stanicí pro tyto přepravy jsou Petrovice u Karviné, kam PTKiGK Rybnik zajíždí se „sulzery“ řady 060DA. Jak již bylo řečeno, dopravcem těchto vlaků na území ČR jsou ČD, dále na Slovensku až do Hanisky pri Košiciach pak Železničná spoločnosť Cargo Slovakia.
Další pravidelnou relací, na které se podílí i soukromý dopravce, je přeprava železné rudy z přístavu Świnoujście pro Vysoké pece Ostrava. Tyto vlaky o hrubé hmotnosti kolem 3000 tun dopravují ze stanice Świnoujście Port do Chałupek (s výměnou lokomotivních čet ve Wrocławi) dvě lokomotivy firmy PTKiGK Zabrze, zpravidla se jedná o stroje řady 3E/1, případně je místo jednoho z nich řazen „šestikolák“ ř. 182 (ex ZSSK). Z Chałupek do cílové stanice Ostrava-Bartovice pak dopravu vlaku zajišťují stroje ČD.
Snímky dokumentují předávku vlaku železné rudy naložené v 38vozové soupravě o hrubé hmotnosti 2970 tun, která proběhla 4. dubna 2006 v žst. Chałupki. Na horním snímku je po příjezdu zdokumentována přípřež „sputniků“ 3E-006 a 3E-003 PTKiGK Zabrze. Dolní snímek pak zachycuje lokomotivu 363.028, která společně s postrkovou 363.041 dopravila zmiňovaný vlak jako Pn 31127 do Ostravy-Bartovic.