SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červenec 2006

Rekonstrukce lokomotivy 705.905 JHMD
V dílnách Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) probíhá rekonstrukce v pořadí již třetí lokomotivy řady 705.9. Jedná se o jednu ze dvou dochovaných lokomotiv první výrobní série a vůbec nejstarší dochovaný stroj původní řady T 47.0 (TU 47.0) - lokomotivu 705.905, vyrobenou v ČKD Praha v roce 1954.
K rekonstrukci bylo přistoupeno po vyhodnocení zkušebního provozu prvních dvou modernizovaných lokomotiv - 709.915 a 918. Jejich pozitivním přínosem je zejména snížení spotřeby nafty a maziv a zjednodušení a zlevnění údržby, především přes 50 let starého hnacího soustrojí. Počátkem roku 2006 proto byla zahájena i rekonstrukce dlouhodobě odstavené 705.905, která by se měla stát na přelomu léta a podzimu 2006 další oporou v každodenním provozu úzkokolejky.
Nejpodstatnější částí rekonstrukce je náhrada původního spalovacího motoru motorem Tedom (u prvních dvou lokomotiv ještě značky Liaz, později vyráběné pod značkou Jamot) o výkonu 242 kW. Nahrazeno bylo i původní trakční dynamo třífázovým synchronním alternátorem Siemens Drásov 1FC2 284‑4, na kterém je umístěn trakční polovodičový usměrňovač, prostřednictvím nějž jsou napájeny čtyři původní trakční DC motory. Napěťová soustava pomocných pohonů byla změněna ze 110 V DC na 24 V DC, dosazena byla elektricky ovládaná brzda DAKO, inovací prošly i řídící pulty na stanovištích strojvedoucího. Řídící systém lokomotivy dodala MSV Elektronika (původně používaný systém HS Trans, instalovaný na lokomotivách 705.915 a 918, se neosvědčil a byl zpětně nahrazen za nový z MSV i na těchto strojích). Na první pohled upoutá i nově namontované napájecí vzduchové potrubí, poprvé použité na stroji 705.918, i když zatím není na síti JHMD žádným způsobem využíváno.
Atypický je i nový nátěr skříně, kopírující původní výrobní schéma, avšak červená barva je zde nahrazena zelenou s bílými pruhy. Po modrých 705.907 a 915 se tak stává třetí lokomotivou narušující dominantní postavení několik desetiletí trvající nadvlády červených strojů řady T 47 na našich úzkorozchodkách.
Již novým nátěrem opatřenou, ale ještě výrobně rozpracovanou lokomotivu představuje i připojená fotografie, pořízená 3. 7. 2006 před depem v Jindřichově Hradci.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
24. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3