SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2006

Polonizovaný „čmelák“ S200-301
Početnou flotilu původem českých a slovenských elektrických lokomotiv, které v souvislosti se svým novým nasazením u polských dopravců procházejí příslušnými úpravami, doplňují v menší míře i lokomotivy motorové. Kromě řady 740 proběhla tzv. polonizace již i na lokomotivě řady 770. Společnost ČMKS Lokomotivy Česká Třebová dokončila počátkem listopadu hlavní opravu na stroji 770.540 pro polského dopravce STK Wrocław. V té souvislosti byly rovněž provedeny konstrukční zásahy, nutné pro schválení a provoz vozidla v Polsku. Šlo o instalaci polských typů některých zařízení: kontroly bdělosti strojvedoucího CA, vlakového zabezpečovače SHP, radiostanice a radiostopu a k úpravě vnější osvětlovací soustavy. Stroj byl rovněž opatřen atraktivním oranžovo-stříbrným nátěrem v barvách svého nového majitele. Z České Třebové byla lokomotiva, označená číslem S200‑301, vyexpedována v druhém listopadovém týdnu. Jejím hlavním úkolem bude nyní přeprava nadrozměrných zásilek. První takovou zásilku odvezla v druhé půlce listopadu 2006 z Wrocławi do přístavu Gdynia.
Pro úplnost dodejme, že lokomotiva 770.540 (ČKD 10175/1977) pochází z majetku společnosti SD - Kolejová doprava Tušimice. Holdingem ČMKS byla odkoupena v roce 2003 spolu se „čmeláky“ 770.503 a 770.504 bývalých Dolů Nástup Tušimice, které již do Polska odešly v roce 2004 (viz Stroje 770.503 a 770.504 prodány polské firmě PTK Tabkol).
Z historie stroje 770.540 připomeňme jednu jistě ne nezajímavou souvislost. Výrobní halu ČKD Praha tento „čmelák“ opustil v roce 1977 s označením S‑230II (druhé obsazení) jako zástupce řady S200, dodávané na vlečky polských průmyslových podniků. Spolu se strojem S‑229II byl ovšem při přepravě do Polska poškozen a oba „čmeláci“ se tak vrátili nedodáni zpět do Československa. Do Polska již nikdy nedorazili - S‑229 byl přeznačen na T 669.0109 (později 770.109) a dodán ČSD (nasazen v LD České Budějovice), námi sledovaný stroj S‑230 byl po opravě prodán KTD Tušimice (pozdější DNT, respektive SD-KD), kde jezdil pod původním polským označením. Po zavedení nového číslovacího systému byl přeznačen na 770.540, kde inventární číslo navazuje na nejvyšší předchozí přidělené číslo řady T 669.05 / 770.5 (T 669.0539). S nadsázkou lze říci, že do Polska tedy nakonec dorazil, jen s téměř třicetiletým zpožděním.
Na horním snímku pořízeném v depu v České Třebové 19. ledna 2004 je zachycena lokomotiva 770.540 ještě v předchozím „sovětském“ nátěru, za ní jsou stroje 770.504 a 770.503. Na dolním snímku je zachycena již dokončená a předaná lokomotiva S200‑301 dne 25. 11. ve Wrocławi po návratu z Gdynie.
Text Petr Štefek, horní foto Michal Kozuk, dolní foto Tomasz Maciejewski
 
 
 
 
4. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3