Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Únor 2007

Lokomotiva 729.701 pro Třinecké železárny
Třinecké železárny (TŽ) začaly v roce 1998 s postupným omlazováním svého parku hnacích vozidel modernizacemi strojů řady 740. Hlavním účelem bylo nahradit nevyhovující původní spalovací motor novým úspornějším a celkově prodloužit životnost lokomotiv se současným zvýšením jejich užitných vlastností. Po dvou lokomotivách řady 724.7 pokračovaly přestavby dalších lokomotiv výkonnější a těžší řadou 724.8. V roce 2006 byla přistavena k modernizaci také zástupkyně nejmladších čtyřnápravových lokomotiv českého průmyslu - stroj řady 729.5. Stejně jako lokomotivy řady 740 je i první stroj 729.5 rekonstruován ve firmě CZ LOKO (původní ČMKS holding), konkrétně v závodě ČMKS Lokomotivy Česká Třebová. Třinecké železárny tak podstatně unifikují své lokomotivy, protože rekonstrukce řady 729.5 na řadu 729.7 využívá velkou část komponent z lokomotiv řady 724.8.
Z původní lokomotivy jsou využity podvozky, hlavní rám s palivovou nádrží a vzduchojemy, kapoty a kabina. Spalovací motor ČKD K6S 230 DR byl nahrazen motorem Caterpillar 3412E DI-TA, nastaveným na výkon 709 kW, který pohání trakční alternátor Siemens Drásov 1FC2 454-4 BO99-Z. Usměrněným napětím jsou napájeny čtyři původní trakční motory ČKD TE 006B v sérioparalelním zapojení. Síť pomocných pohonů je střídavá třífázová, napájená z pomocného alternátoru prostřednictvím měničů. Řízení trakčních i pomocných obvodů lokomotivy zajišťuje elektronický regulátor NES. Dále byla na lokomotivu dosazena elektrodynamická brzda, původní kabina je vybavena novými komponenty, je použit lamelový kompresor, změněn byl i chladící okruh.
První přestavěná lokomotiva byla přeznačena z 729.503 na 729.701. Kromě jedné atypické lokomotivy 724.702 s hydraulickým pohonem kompresoru a stejnosměrnými pomocnými pohony tak Třinecké železárny sjednocují výzbroj a výstroj svých lokomotiv, což se kromě snížených provozních nákladů projevuje i na zjednodušení a zlevnění údržby. Podobnou cestou modernizací lokomotiv řady 729 se chystají vydat např. i slovenské železárny U. S. Steel Košice.
Horní fotografie zachytila lokomotivu 729.701 ještě v základním nátěru při zkouškách na zkušebním okruhu velimského testcentra. Na spodním snímku ze 14. března 2006 se představuje lokomotiva 729.503 v žst. Česká Třebová po přivezení z TŽ na modernizaci v ČMKS.
Text Daniel Brabenec, horní foto Jiří Konečný, dolní foto František Kocourek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019