SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2007

Lokomotiva 729.701 pro Třinecké železárny
Třinecké železárny (TŽ) začaly v roce 1998 s postupným omlazováním svého parku hnacích vozidel modernizacemi strojů řady 740. Hlavním účelem bylo nahradit nevyhovující původní spalovací motor novým úspornějším a celkově prodloužit životnost lokomotiv se současným zvýšením jejich užitných vlastností. Po dvou lokomotivách řady 724.7 pokračovaly přestavby dalších lokomotiv výkonnější a těžší řadou 724.8. V roce 2006 byla přistavena k modernizaci také zástupkyně nejmladších čtyřnápravových lokomotiv českého průmyslu - stroj řady 729.5. Stejně jako lokomotivy řady 740 je i první stroj 729.5 rekonstruován ve firmě CZ LOKO (původní ČMKS holding), konkrétně v závodě ČMKS Lokomotivy Česká Třebová. Třinecké železárny tak podstatně unifikují své lokomotivy, protože rekonstrukce řady 729.5 na řadu 729.7 využívá velkou část komponent z lokomotiv řady 724.8.
Z původní lokomotivy jsou využity podvozky, hlavní rám s palivovou nádrží a vzduchojemy, kapoty a kabina. Spalovací motor ČKD K6S 230 DR byl nahrazen motorem Caterpillar 3412E DI-TA, nastaveným na výkon 709 kW, který pohání trakční alternátor Siemens Drásov 1FC2 454-4 BO99-Z. Usměrněným napětím jsou napájeny čtyři původní trakční motory ČKD TE 006B v sérioparalelním zapojení. Síť pomocných pohonů je střídavá třífázová, napájená z pomocného alternátoru prostřednictvím měničů. Řízení trakčních i pomocných obvodů lokomotivy zajišťuje elektronický regulátor NES. Dále byla na lokomotivu dosazena elektrodynamická brzda, původní kabina je vybavena novými komponenty, je použit lamelový kompresor, změněn byl i chladící okruh.
První přestavěná lokomotiva byla přeznačena z 729.503 na 729.701. Kromě jedné atypické lokomotivy 724.702 s hydraulickým pohonem kompresoru a stejnosměrnými pomocnými pohony tak Třinecké železárny sjednocují výzbroj a výstroj svých lokomotiv, což se kromě snížených provozních nákladů projevuje i na zjednodušení a zlevnění údržby. Podobnou cestou modernizací lokomotiv řady 729 se chystají vydat např. i slovenské železárny U. S. Steel Košice.
Horní fotografie zachytila lokomotivu 729.701 ještě v základním nátěru při zkouškách na zkušebním okruhu velimského testcentra. Na spodním snímku ze 14. března 2006 se představuje lokomotiva 729.503 v žst. Česká Třebová po přivezení z TŽ na modernizaci v ČMKS.
Text Daniel Brabenec, horní foto Jiří Konečný, dolní foto František Kocourek
 
 
 
 
15. 11. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3